Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av front_one
det är så att jag har bytt topppackning på tantens bil idag.

gick tillväga på följande vis.
lossade toppen lyfte den.
la ner den på en bunt tidningspapper.
Torkade rent block och topp.
Satte dit nya packningen och lyfte dit toppen
drog åt efter rätt moment 20nm 60nm 90Grader. och i rätt följd.

sedan skulle kamdrevet dit och då märkte jag att kamen inte gick att rubba.
Är det någon som vet vad detta fenomen kan bero på ? och eventuellt hur man åtgärdar detta.

Tacksam för svar

Mvh fredde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du hade ställt kam och vev rätt så inga ventiler tog i när du lyfte på toppen? Annars får du släppa på överfallen och se om det går lättare då. Men att ett lager skulle skära bara sådär... :???:
Användarvisningsbild
av Hilmer
front_one skrev:jag tog i med handkraft så pass att kilen gick av och så hårt ska inte kammen sitta.
Satt remskivan fast som den skulle då!? För att dra av stiftet med handkraft är inte möjligt.
Oavsett vilket så verkar det ju som att kammen sitter rätt bra, då är ju frågan vad mer som skett eftersom det är just så!?? Anledningen till att ni bytte cylinderpackningen? Har du haft loss kamaxeln!? Kamaxeln måste dras med rätt moment annars så pressar lagerhalvorna så pass att kammen "sätter sig".
Prova med att släppa på kamlageröverfallen ifall dessa inte varit loss, toppen kan vrida sig något då man släpper/spänner denna och det kan vara så att kamaxeln kommit i ett annat läge och spjärnar emot en aning i lagrena.
Användarvisningsbild
av Hilmer
dalldall skrev:kvittar ju vilken motor det gäller så måste kammen stå rätt i förhållande till veven!!!!!!!!!!!!!!!
Endast på K-motorn tar ventilerna i kolvarna om det inte är synkroniserat.
På övriga rödblockare så går ventilerna fritt även vid ett kamremsbrott.
Om man då monterar topp/kam på en K-motor utan att först ha nollat motorn så kan man alltså ha otur att kröka ventilerna då man monterar det hela, om kam eller vev flyttat på sig.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....