Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trolle
Hej! Jag måste fråga om det är svårt att byta bakhjulslager och om det behövs specialvertyg för att göra detta, hoppas jag kan få några goda råd!
Användarvisningsbild
av vetten
Nej det är ganska enkelt om man inte har tummen mitt i handen och har lite mekvana.
Du kan köpa ett helt komplett nav med lager för en överkomlig summa hos biltema. Ja sen upp med bilen av med hjulet, sen tar du loss bromsklossarna och oket, lossa den lilla skruven som håller bromsskivan, detta brukar vara det som är jobbigast då den oftast är fastrostad, men med lite rostlösning och muskler brukar även den ge sej. När skivan är lös så går den att lirka ut och sen är det till att lossa centrummuttern dra loss det gamla navet med lagret och sätta dit det nya. Ja sen dit med det andra igen och klart :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kanske inte har så stor betydelse i detta fallet men det är alltid bra att ange vad man har för bil och årsmodell.
/Tomas
Användarvisningsbild
av vetten
Tomas88 skrev:Kanske inte har så stor betydelse i detta fallet men det är alltid bra att ange vad man har för bil och årsmodell.
/Tomas
Jo det håller jag med om, men jag utgick från att det är som det brukar vara på dessa bilar :mrgreen:
av tordake
vetten skrev:Nej det är ganska enkelt om man inte har tummen mitt i handen och har lite mekvana.
Du kan köpa ett helt komplett nav med lager för en överkomlig summa hos biltema. Ja sen upp med bilen av med hjulet, sen tar du loss bromsklossarna och oket, lossa den lilla skruven som håller bromsskivan, detta brukar vara det som är jobbigast då den oftast är fastrostad, men med lite rostlösning och muskler brukar även den ge sej. När skivan är lös så går den att lirka ut och sen är det till att lossa centrummuttern dra loss det gamla navet med lagret och sätta dit det nya. Ja sen dit med det andra igen och klart :-)-)
Någon som vet hur mycket centrummutern skall dras, drog min med 120Nm heter det väl... Kan det vara rimligt eller är det för mycket?
?:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
120 Nm kan vara rilmligt.
På min S40 fas 2 skall det dras 120 Nm +30 grader. Fas ett skall däremot bara dras med 175 Nm.

Tycker absolut du ska kolla upp detta innan du kör med bilen för mycket. Det bästa hade ju varit om du gjort det innan du monterade det visserligen.
av tordake
Tomas88 skrev:120 Nm kan vara rilmligt.
På min S40 fas 2 skall det dras 120 Nm +30 grader. Fas ett skall däremot bara dras med 175 Nm.

Tycker absolut du ska kolla upp detta innan du kör med bilen för mycket. Det bästa hade ju varit om du gjort det innan du monterade det visserligen.
Fanns inte tid att klla före (H) Får väl kika in på Volvohandlaren och fråga ?:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Haynes Gör det självhandbok är annars bra om man gillar att mecka lite.
Där står alla viktiga moment också.
av tordake
Tomas88 skrev:Haynes Gör det självhandbok är annars bra om man gillar att mecka lite.
Där står alla viktiga moment också.
Jag har Haynes reparationshandbok men hade missat sidan med momemt i början på kapitlet. Baknavsmuttern skall dras med 180 Nm :shock: undrar om min momentnyckel räcker till ??:-/ .
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....