Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
#238378
Hej har en volvo 244 -75 som jag inte får igång och tänkte höra hur en tändspole ska vara inkopplad!

på min bil så ser det ut såhär. uttag 15 (tändspole) sitter det en brun kabel på. och på uttag 1 (tändspole) sitter det 2 svarta kablar på, den ena går till fördelaren och den andra vet jag inte var den tar vägen.

så verkar det vara rätt kopplat? och hur kan jag felsöka? ska Nr 15 ha + ström på tändning? och ska Nr 1 ha jord eller?

sen undrar jag vart varvräknaren ska siyya på 15 eller på 1:an?

Mvh johan
Användarvisningsbild
av Sparkz
#238413
15 ska ha 12 v, 1 jordar via brytaren. Varvräknaren ska sitta på 1, det är ju där det finns pulser när brytaren öppnar och stänger. Det är antagligen den andra svarta kabeln.
Om du har förkopplingsmotstånd sitter det på 15-kabeln innan spolen. En utgång på startmotorn skickar på ström efter motståndet när starmotorn går.
av kicken
#238471
Sparkz skrev:15 ska ha 12 v, 1 jordar via brytaren. Varvräknaren ska sitta på 1, det är ju där det finns pulser när brytaren öppnar och stänger. Det är antagligen den andra svarta kabeln.
Om du har förkopplingsmotstånd sitter det på 15-kabeln innan spolen. En utgång på startmotorn skickar på ström efter motståndet när starmotorn går.
okej tack så det ska alltså bara finnas 12v + på 15 alltså och jord - på 1. och varvmäraren på minus, men jag kollade och ingen av dom 2 svarta är till varvräknaren utan 1 går ju till fördelaren som sagt men frågan är ju vart den andra tar vägen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#238603
Koppal ur den andra svarta så länge då, så vet vi att den inte ställer till med nåt. Antar att du har förgasare, på en E-motor går det en kabel med varvtalssignal till pumprelät. Vad du får på anslutning 1 beror på om brytaren är öppen (12V) eller stängd (0V).
Du får alltså inte gnista? Koppla en tändkabel med stift direkt på spolen. Ta av fördelarlocket och rotorn och titta på brytaren. Vrid motorn så att den är stängd. Tändning på. Öppna den för hand eller med något som inte leder ström. Får du gnista då? Om inte, kolla så den stänger ordentligt.
Om det gnistrar kraftigt i brytaren när den öppnar är det dags att byta den och kondensatorn. En liten gnista är normalt.
av kicken
#239131
Sparkz skrev:Koppal ur den andra svarta så länge då, så vet vi att den inte ställer till med nåt. Antar att du har förgasare, på en E-motor går det en kabel med varvtalssignal till pumprelät. Vad du får på anslutning 1 beror på om brytaren är öppen (12V) eller stängd (0V).
Du får alltså inte gnista? Koppla en tändkabel med stift direkt på spolen. Ta av fördelarlocket och rotorn och titta på brytaren. Vrid motorn så att den är stängd. Tändning på. Öppna den för hand eller med något som inte leder ström. Får du gnista då? Om inte, kolla så den stänger ordentligt.
Om det gnistrar kraftigt i brytaren när den öppnar är det dags att byta den och kondensatorn. En liten gnista är normalt.
Tack för tipsen!
av kicken
#239134
Nu har jag enkligen gnista och den går igång men går skit! den går nästar rent på tomgång men om man gasar upp den lite sakta till ca 1500 så går den typ på 3 och tillslut dör den! lika så ifall den står på tomgång ett tag, då dör den!

Sen så äter den brytarspetsar! var inne på rejmes och köpte en ny brytarspets och en kondensator, men nu är brytarspetsens lilla kontakt smält!

kan det var tändspolen, typ högeffektsspole?? och hur kan man felsöka/mäta den?

mvh johan
Användarvisningsbild
av Sparkz
#239287
Högeffektspole... Sitter det förkopplingsmotstånd på den? Blir den onormalt varm?
Har du ny kondensator och den käkar brytare ändå borde det bero på spolen. En vanlig originalspole räcker gott, finns ingen anledning att sätta dit nåt annat.

Hur ser lock - rotor - tändkablar ut?
av kicken
#239358
Sparkz skrev:Högeffektspole... Sitter det förkopplingsmotstånd på den? Blir den onormalt varm?
Har du ny kondensator och den käkar brytare ändå borde det bero på spolen. En vanlig originalspole räcker gott, finns ingen anledning att sätta dit nåt annat.

Hur ser lock - rotor - tändkablar ut?
Hej! jag vet inte om det sitter någon förkopplingsmotstånd till tändspolen någon stans, men det ser inte ut som det sitter någon "på" spolen utan det är en vanlig borsh tändspole. men som sagt jag har ju 2st svarta kablar till 1 på spolen så det kanske är ena av dom som går till förkopplingsmotstånd?

sen så blir tändspolen varm ja, så det är väl där felet sitter? man kan inte mäta o se ifall tändspolen skickar förstark ström?

kan jag testa med att sätta i en tändspole från t.ex en 940 b230fk (borsh) ocj testa den istället, borde ju vara samma som orginalen i 240?

mvh johan
Användarvisningsbild
av Sparkz
#239405
En vanlig svart bosch låter som originalspolen. Iaf ingen ilsket röd "Super turbo+ spole" från Bitema eller så...
Original förkopplingsmotstånd sitter bakom höger fjäderbenstorn/nedanför huvgångjärnet. En liten porslinspinne stor som ett lillfinger. Den bruna på 15 på tändspolen ska vara kopplad dit isf.

Tanken med motståndet är så här: Startmotorn drar en massa ström, och när den går belastar den batteriet så spänningen sjunker ner till 9-10 V. Då blir ju gnistan lite slöare när den behövs som mest, start av kall motor. Lösningen är att använda en spole som är gjord för säg 9 V och sätta ett motstånd i serie som gör att den får den spänningen. Men när startmotorn går kopplar man förbi motståndet så den får sina 9 V ändå.
Om man använder en sån spole utan motstånd får den alltså för hög spänning när motorn går, och det kan ta hårt på brytaren. Jag är inte säker på att det satt motstånd från början på en 75:a, det kan ha kommit lite senare. Sen tror jag det var så att en spole gjord för att gå med motstånd har "kw" instansat i botten. En spole som ska ha 12 direkt har bara ett "k" Men det är jag också lite osäker på...

Spolen på en 940 är gjord för elektronsikt tändsystem, och det är lite annat. Den går utan motstånd, men där ändras "kamvinkeln" så spolen alltid får rätt uppladdningstid.
När brytaren är stängd går det ström genom spolen som bygger upp ett magnetfält, när brytaren sen öppnar kommer gnistan. Det tar lite tid att bygga upp det här magnetfältet, så på höga varv blir gnistan också lite svagare. På tomgång blir den å andra sidan onödigt kraftig. Brytaren ställs ju så att den är sluten ett visst antal grader på fördelaraxeln, kamvinkel. Ett elektroniskt system använder en fast tid för att ladda spolen i stället. Jag kan inte lova att det går bra med en 940-spole...
av kicken
#239437
Sparkz skrev:En vanlig svart bosch låter som originalspolen. Iaf ingen ilsket röd "Super turbo+ spole" från Bitema eller så...
Original förkopplingsmotstånd sitter bakom höger fjäderbenstorn/nedanför huvgångjärnet. En liten porslinspinne stor som ett lillfinger. Den bruna på 15 på tändspolen ska vara kopplad dit isf.

Tanken med motståndet är så här: Startmotorn drar en massa ström, och när den går belastar den batteriet så spänningen sjunker ner till 9-10 V. Då blir ju gnistan lite slöare när den behövs som mest, start av kall motor. Lösningen är att använda en spole som är gjord för säg 9 V och sätta ett motstånd i serie som gör att den får den spänningen. Men när startmotorn går kopplar man förbi motståndet så den får sina 9 V ändå.
Om man använder en sån spole utan motstånd får den alltså för hög spänning när motorn går, och det kan ta hårt på brytaren. Jag är inte säker på att det satt motstånd från början på en 75:a, det kan ha kommit lite senare. Sen tror jag det var så att en spole gjord för att gå med motstånd har "kw" instansat i botten. En spole som ska ha 12 direkt har bara ett "k" Men det är jag också lite osäker på...

Spolen på en 940 är gjord för elektronsikt tändsystem, och det är lite annat. Den går utan motstånd, men där ändras "kamvinkeln" så spolen alltid får rätt uppladdningstid.
När brytaren är stängd går det ström genom spolen som bygger upp ett magnetfält, när brytaren sen öppnar kommer gnistan. Det tar lite tid att bygga upp det här magnetfältet, så på höga varv blir gnistan också lite svagare. På tomgång blir den å andra sidan onödigt kraftig. Brytaren ställs ju så att den är sluten ett visst antal grader på fördelaraxeln, kamvinkel. Ett elektroniskt system använder en fast tid för att ladda spolen i stället. Jag kan inte lova att det går bra med en 940-spole...

tack för infon o angånde förkopplingsmotståndet så är jag nästan 100 på att jag har en sån på högra fjäderbenet. är det bra eller dåligt? och kabeln från motståndet ska gå till tändspolens 1 uttag eller?

och var förkopplingsmotstånd bra eller dåligt? ska jag koppla bort det eller?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]