Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej och hjälp

Jag är ganska nybliven och i princip totalt okunnig volvo 440 ägare med två problem, varav det ena är mer akut än det andra.

1. Bilen startar inte
Efter en kall natt ville bilen inte starta, och jag misstänker att jag efter för många desperata försöka att starta nu har haft sönder något. från början lät den lite som äldre segstartade bilar brukar låta när det är kallt, man hörde hur startmotorn försökte hacka igång bilen, fast utan resultat.
Efter några försök försvann dock ljudet av en trött startmotor, och nu hördes istället bara ett klickande, som samtidigt gjorde att instrumentbelysningen, de lampor som var tända (på instrumentbrädan) samt stereons display blinkade.
Försökte senare samma kväll samt dagen efter att försöka starta igen, men med samma resultat. Kollade i säkringsboxen och hittade ett relä som enl schemat var till "ignition" plockade ur det, försökte igen, men med samma resultat.
Kan det hjälpa att byta detta relä, eller kan det vara startmotorn som pajat? är det svårt/dyrt att byta?

2. Km-mätaren och tripmätaren rör sig inte.
Går detta att laga utan att montera ner hela instrumentbrädan?
Går det på nåt sätt att koppla ur mätaren?
spelar inte så stor roll eg, är mest nyfiken på hur mycket soppa den drar.

vet ej vad det är för motor och dyl, bara att det är en årsmodell 90 som gått okänt antal km över 20000 km

tacksam för all hjälp och tips eftersom jag gillar bilen (när den rullar)
Jag skulle ladda batteriet till att börja med.
Sedan skulle jag tro att start problemet kan vara fördelarlocket, eller helt enkelt dåligt batteri.
Börja med dom sakerna, så får vi se vad dom visare här på forumet kan ge för diagnos.
jag har en batterinivåindikator som jag tror visar på helt ok, och ljusen, fläkten och centrallåset funkar utan problem, så jag vill i min okunskap/envishet inte tro att det är batteriet.

var inne och kikade på fördelarlock på biltema.se är det något man kan ge sig på att byta själv om man inte har tummen mitt i handen?

Har funderat på att skaffa nån reparationshandbok, men det har inte blivit av, kanske e dags nu.
hade känt mig grymt stolt om jag lyckas få ordning på den utan att lämna in den
Inga problem att byta locket om man bara sätter tändkablarna på samma ställe som på den gamla locket.
Prova görna sätt på det nya locket först, så du vet att du har det åt rätt håll när du flyttar över kablarna, locket går bara att sätta på ett sätt.
sätt ner locket rakt ner och inget vickande, då kan man förstöra kolet i locket.

Men jag skulle börja med att ladda batteriet, kan hända att din mätare visar 12V, men att en cell är dålig i batteriet, så under belastning får du bara 10-11volt. och en kall motor och en välsnurrad startmotor kräver rätt mycket kräm, Prova med startkablar från någon?
Prova med startkablar eller ett fulladdat batteri du vet är perfekt innan du byter några delar.. Låter i mina öron som ett dött batteri. Klickandet lär vara från reläet till startmotorn..
Hej

Hade glömt av denna tråden, har satt i ett helt nytt batteri och det gjorde susen.
Nu återstår bara det faktum at km mätaren inte rör sig, och att den mer eller mindre totaldog en kall vintermorgon, det började med nåt elfel (lite för många tända lampor på panelen, ingen varmluft ur fläkten och intget styrservo) och slutade med en häftig knall under huven och lite rök, sen dog den =(
Har fått reparationshandboken nu och ska försöka kolla lite när vädret blir bättre, men är givetvis tacksam för tips.
Har du kollat så att generatorn laddar om inte så gör det. Brukar kunna lysa många "konstiga" lampor på panelen om den håller på att ge upp. den ska ge c:a 14V.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....