Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av orpheus
Tjena! Har ett underligt problem med bilen. Det började för några veckor sedan med att SRS och ABS lampan tändes sedan sjönk bränsle mätaren ner till tomt och bilen dog.
Laddnings problem trodde jag, mätte generatorn och mycket riktigt så gav den för lite ström. Ny laddningsregulator inhandlades och byttes samt nytt batteri. Laddningen blev bra och bilen gick som den ska ända tills idag. Exakt samma sak hände, så nu står den där med tomt batteri.Vad tror ni kan vara felet? En generator lindning eller finns det något annat vanligt fel som ger samma symptom. Tacksam för svar.

Greetings from orpheus
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat att generatorn laddar nu efter att du blev stående igen.
En liknande sak hände mej i somras då jag bytt laddningsregulatur+kol på min bil och allt blev frid och fröjd i c:a två veckor då bilen blev likadan igen, lampor lyste och motorn gick dåligt för att sen dö. Efter hembogsering och uppladdning av batterier så startade den igen men med ingen eller dålig laddning. Generatorn hade pajat helt så det fick bli en utbytes från Volvo. Sen dess funkar allt bra igen.
Det kan säkert vara så att en diod har pajat eller släppt i lödningen, så börja med att ladda batteriet och se om den startar, sen mäter du laddningen och om allt är just så bör den ligga runt 14volt om mindre så är det fel.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]