Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#232823
Tja Volvisar!

Hoppas jag kanske kan få lite hjälp här med min bil av lite mer erfaret folk.

Har ett par konstiga fel på min bil som har fungerat perfekt fram tills nu och den har rullat 17800mil. Ska ta in den i garaget senare under veckan och gå igenom den men tänkte först hör med er om någon vart med om liknande problem eller har en gissning på vad det kan va och vad man bör titta efter.

Det verkar som generatorn inte laddar när man kör med varven över 1700 då tänds SRS-lampan som är krockkudden och sen tänds även ABS-lampan precis när man kommer över 1700 på varvmätaren men under det vartalet och på tomgång så slocknar dom och den verkar även gå knackigt då det verkar bli nått strömbortfall för all el sjunker i bilen dvs fläkten går trögt och torkarna och all annan el. Jag har testat och satt in fräschare batteri och rengjort polerna men problemet kvartstår.

Sen så går bilen knackigt när du startar den kall och seg i gaspådraget och hackar som sagt plus att lamporna blinkar hejvilt när man växlar och kör och tomgången hoppar upp och ner när den ska ställa sig på tomgång. Det bör tilläggas att jag kört en 2000mil med blandning av E85 i tanken och misstänker nu att det kan kanske vara bränslefiltret som spökar men jag förstår ändå inte att det uppkommer strömbortfall när man varvar den över 1700rrpm det verkar som den på något sätt också laddar ur sig när man kör en bit för att den går inte starta sen heller då batteriet är helt tomt och startmotorn bara "klickar".

Har nu tagit bort etanolen ur tanken och kör på ren bensin men problemet kvartstår så kan det bara vara så enkelt att det har med bränslefiltret att göra eller en kombination av nått annat exemplis givare och läckage i slangar osv??

Och hur gör jag en felsökning på alla givare för att få fram felkoder är inte så hajj på detta med elektroniken då min bok till bilen är borta.

Någon som vet??? Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Amazon65, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
#232972
Du är på helt rätt väg när du tänker generatorfel, dålig laddning eller dålig generator ger ofta precis dom symptom som du nämner, antagligen dåliga/slitna kol för när varvtalet blir högre så orkar inte fjädrarna trycka ner dom ordentligt och då brukar lamporna på instrumentbrädan lysa lite som dom vill plus att bilen går dåligt.
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av Amazon65
#233038
Jo det var lite det jag misstänkte att det kanske kunde vara generatorn som är orsaken. Ska kika på det nu under veckan och se om det kan va kolen som är på väg att ta slut och jag ska även ta och byta bränslefiltret med då jag kört alldeles för länge utan byta med etanol i tanken men det har som sagt fungerat fint fram tills nu så jag misstänker det kan sitta mycket godis i det också.

Tack vetten för du tog dig tid återkommer med rapport hur det artade sig känns som man kanske kan komma rätt så billigt undan här om dom säljer lösa kol nuförtiden....... :roll:
av Amazon65
#233219
Så då va problemet löst och det va kolen i generatorn som va såpass utslitna så ena koppartråden till det ena kolet hade gått av plus att det bara va några mm kvar på dom. Så 150:- kostade det för nya kol och spänningsregulator och wips så går bilen perfekt och laddar fint.

Ha det bäst!!

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]