Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dior
#221978
Hej.
Min 245 turbo från 84 bara dog.

Det började med att alla kontrollamporna glödde mycket svag (hade det inte varit natt hade jag inte sett det) i några sekunder för att sedan slockna helt.
Därefter körde jag hela natten med fullt ljus fram ink strålkastare, inga problem. Fram på morgonkvisten började helvetet, först dog helljuset, sedan blinkersen, sedan torkarna och till sist motorn.
Jag fick hjälp att starta med kabel, bilen gick i c:a 1 minut sedan dog den igen, efter att ha blivit bogserad hem satte jag batteriet på laddning samtidigt som jag tittade för att se om någon säkring var sönder eller om någon kabel blivit skadad.
Morgonen efter startade bilen så fint igen allt lyste, "Ahh, kanske bara morgonfukt" tänkte jag i ett sista hopp. Flickvännen hade tid hos läkaren så vi behövde ju köra trots att jag inte var 100 på om det var rätt.
Mycket riktigt, efter att ha kört 2.5 mil till sjukhuset och sedan 0.75 därifrån började det igen tills bilen dog.
Någon som varit med om något liknande eller som bara har en aning om var felet kan ligga, jag är rätt säker på att det är något elektiskt..... :idea:

Det är lite akut eftersom jag står på MAX en bra bit hemifrån och får inte igång bilen.


Martin
Användarvisningsbild
av erikn
#221986
Låter som om generatorn dött tycker jag. Kolla att den laddar, jag har haft liknande fenomen där bilen går för att sedan gå dåligt tills den stannar. Då var det generatorn som fick byta.
av Dior
#222326
Ni som hänger här är duktiga......

Har hämtat ut bilen från Bilia, kunde inte vänta på svar (behövde bilen dagen efter), och mycket riktigt, kolet var helt slut. Det märkliga var att laddlampan inte lös för sig själv en enda gång.

Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av erikn
#222607
Det är för att laddlampan tänds via generatorn. Det är lurigt, det är sällan man kollar att alla lampor tänds innan man startar. När jag hade fel på min generator så var det först efter att bilen stannat som jag upptäckte att laddlampan inte tändes när tändningen slogs på.

När du slår på tändningen så läggs 12 på lampan, laddar inte generatorn så kommer minus via den. När generatorn börjar ladda så kommer det 12 V den vägen också, och då släcks lampan. Med just fel på kolen så får man ingen varningslampa som tänds, det är synd. Enda varningen (!?) är då att den INTE tänds när man slår på tändningen.
av Dior
#222784
Det lustiga denna gången var ju att alla lamporna glödde när jag startade motorn, därför stängde jag av den igen och slog till tändningen och då lyste alla lamporna normalt så jag bara startade och körde iväg.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]