Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag backade in på parkeringen i torsdags hände det nått...
Jag backade kanske 40m för jag hade letat parkering närmare huset jag bor i. Och när jag tittar framåt igen så ser jag bara rök. :-O)
Det hade runnit från växellådan och ner på avgassystemet. Det lustiga är att det kommer mer olja när jag har backen i och släpper upp till dragläge. (Jag kan inte riktigt se vart oljan kommer ifrån) Jag vågade inte köra med bilen mer så nu står den där den står.
Vad har hänt? Kan jag fixa det själv? Eftersom det kommer mer olja när jag har backen i har det med länkaget in i lådan att göra? Jag har en sån där Haynes bok men där ingenting om några packningar eller dylikt där. Jag är väldigt novis när det gäller kraftöverföringen på min bil. Tacksam för hjälpsamma svar!

Edit: Det är en 460 från -94 med B20.
Senast redigerad av 2 DR_Gonzo, redigerad totalt 0 gång.
kolla under bilen så kanske det går o se var oljan rinner ut (det lär ialla fall vara lättare att se det därifrån, än ärifrån)
Båda damaskerna på axlarna är hela och rena.
Jag fick ett tips om att det kan vara Backljusbrytaren som havererat. En bekant hade råkat ut för en liknande sak, på en helt annan bil visserligen men det kan ju vara värt att kolla upp. Är det någon som har bytt en sån på en 460? Jag vet inte ens hur den ser ut eller vart sen sitter. Är det möjligt att det kan komma så mycket olja om den havererar?
I morgon ska jag hissa upp bilen och försöka kolla. Återkommer med mer info sen.
lägg en filt eller kartong på backen, tag med dig en ficklampa. försök att lokalisera var ifrån det kommer, liiiite svårt utan att få en närmare beskrivning.
tror til omed att du kan se rätt mycke uppefrån
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]