Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nisze
#13941
Hej

Jag har ett litet problem med min B23A -81, gått ca 34000. Motorn går fint och jämt men, när den blir varm och ifall jag håller jämngas tex 90km/h och därefter belastar motorn "lite" så knackar den ganska rejält men, ifall jag drar på mer så slutar knackandet!.

Någon som vet felet?

Mvh
Nisse
av Arne
#14290
Låter som den glödtänder. Du kan alltid försöka sota ur den med lite diesel. Det går till på detta sättet. När du har kvar kanske 10-15 liter bensin så häll i ca 5 liter diesel i tanken och kör med den någon mil, tanka sedan i ny bensin innan motorn kallnat så att den går att starta igen. Kom ihåg att ha motorn varm innan du börjar med dieseln. Detta brukar vara effektivt för att få bort sotavlagringar från förbränningsrummet.
av JohanFromTheDark
#38619
funkar det på en b230f också?
av anp
#38624
Arne skrev:Låter som den glödtänder. Du kan alltid försöka sota ur den med lite diesel. Det går till på detta sättet. När du har kvar kanske 10-15 liter bensin så häll i ca 5 liter diesel i tanken och kör med den någon mil, tanka sedan i ny bensin innan motorn kallnat så att den går att starta igen. Kom ihåg att ha motorn varm innan du börjar med dieseln. Detta brukar vara effektivt för att få bort sotavlagringar från förbränningsrummet.
Låter väldigt tveksamt ifall motorn klarar att gå på den kraftiga inblandningen.
Mina erfarenheter kring diesel i bensinmotorer är att en motor kan gå bra på 50/50, medans nästa inte klarar ens 2 liter på 30 liter bensin.


Åter till grundfrågan, vad knackar?
Tändning eller lager?
av JohanFromTheDark
#38655
det kan vara fel tändpunkt, sotig motor, slitna lager
av erikeriksson
#39166
Hej, låter som att tändningen är för tidigt ställd. Justera först brytarspettsarna till rätt avstånd, kolla sedan tändförställningen, pröva med att ställa fram den några grader.
Om motorn är sotig kanske den går att "blåsa ur" den, kör några mil med högt varv.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#39621
Lacknafta är bra om man vill sota ur en motor. Kolvar och ventiler blir rena o "blanka".. 1/60 brukar jag ibland hälla i + lite 2-takts olja för att smörja upp insprutningen (k-jet)

Dom där dunderflaskorna på macken (STP) innehåller mycke nafta, och visst de funkar också men är dyra :wink:
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#39851
När du kollar tändninen så kolla centrifugalvikterna, varvtalshöjningen av tändningen.
sannolikt har fjädrarna slaknat och släpper upp tändningen för tidigt.
Kolla vacuumregulatorn så att den inte rostat fast.
centrifugalvikterna höjer tändningen med varvtalet.
vacuumet höjer tändningen vid lättgas men sänker när du trampar ner gasen.
har för mej att det skall vara ungefär 12grader stillastående, 19-21 vid 1500r/m 3000 fullt utslag vacummslangar borta.
OBS detta var förmodligen 95 oktan och kanske lägre.
har du fördelaren med 2 slangar så ska den som höjer tändningen sitta på nippeln som leder in i efter gasspjället (in i grenröret) den andra leder före gasspjället.
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]