Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bredbandsbandit
Hej!

Köpte en Volvo 460-94 av en kollega som har lite problem.

1) motorn blir ganska varm (temp mätaren ligger på den övre delen av mätaren dock inte på det röda området när man har kört ett tag.
Vattenpumpen är nyss bytt likaså termostaten.

Fel: Kylaren eller?

2) Det läcker lite olja mellan vxl låda och motor.
När man står i kraftig uppförsbacke å blir lite missljud när man lägger i 1:an, typ skriker till lite. men i övrigt så funkar lådan bra, inga missljud eller problem att växla.

Fel: byta packning mellan motor och vxl låda och byta olja eller?

3) C-låset har lagt av i en bakdörr

Fel: motorn är paj eller kablaget mellan dörren och stolpen?

That's it i örvigt går bilen bra och drar väldigt lite soppa jämfört med dom gamla 240 och 740 jag haft innan.
Användarvisningsbild
av boostofta
1. Är termostaten rätt monterad??? Försvinner det vatten???

2. Hur mycket läcker det, och är du säker på att det är mellan låda och motor. Vanligaste läckaget är sumppackning, om den läcker i "bakkant" så kan det se ut som mellan motor och låda. Har du bara sneglat in med en ficklampa eller du har haft bilen ordentligt upplyft???
Du skriver inte hur långt den har gått, är kopplingen frisk och rätt justerad?? ger oftast skrapningar i backen annars, kan ju bli ettan på din bil.

3. Tja du är ju redan halvvägs, ta ut multimetern och mät, så ser du om det är nått av de felen med detsamma.
av bredbandsbandit
boostofta skrev:1. Är termostaten rätt monterad??? Försvinner det vatten???

2. Hur mycket läcker det, och är du säker på att det är mellan låda och motor. Vanligaste läckaget är sumppackning, om den läcker i "bakkant" så kan det se ut som mellan motor och låda. Har du bara sneglat in med en ficklampa eller du har haft bilen ordentligt upplyft???
Du skriver inte hur långt den har gått, är kopplingen frisk och rätt justerad?? ger oftast skrapningar i backen annars, kan ju bli ettan på din bil.

3. Tja du är ju redan halvvägs, ta ut multimetern och mät, så ser du om det är nått av de felen med detsamma.

Bilen har gått 20000 mil exakt och kopplingen är aldrig bytt eller justerad vad jag känner till och inte den andra ägaren heller.
Det har varit 3 ägare med mig på den.

Vet inte om den rätt monterad, var sitter den?
Japp, det försvinner vatten, men bara när jag kör lite längre streckor.
Kan det vara kylaren som inte är helt 100%, jag tänkte på att det kanske är skada på något radiatorrör inne i den så det pressas ut vatten när man kör och det är därför tempen är lite högre än normalt?

Japp, har tittat in och det ser ut att läcka i "bakkant" som du skrev.
Om man tittar ner bakom grenröret och tittar på baksidan av motorn så ser man att det är ganska kladdigt där. Så det är väl en packning där.

Hur mycket kan det kosta att få den fixad?
av volvo_Sverige
Du för ta och trycktesta vattenledningarna, då ser du vart det läcker. Börjar inte kopplingen jämmra sig när det kommer olja på den ochså? Det låter som om det är cylinderhuvudspackningen som läcker där under grenröret. Jag vet inte vad en sådan kostar, men det kan inte vara så mycker, och det är lätt att byta själv.
Användarvisningsbild
av boostofta
Hur mycket vatten försvinner det?? Synligt läckage?? kan ju vara en topp packning. Men sätt tryck på den som volvo_sverige skrev så ser su nog var det kommer från. Börja fixa läckan sen får vi se om den fortfarande blir varm.

Blir inte riktigt klok på olje läckage, är den mycket smord så får du börja med att tvätta den ordentligt och sedan köra en runda och se om något syns. Kolla överallt, plocka av plasten under och hissa upp. Kan kanske ta ett par dagar innan du ser något. Men ju fortare du upptäcker det desto lättare är det att veta exakt var det läcker ifrån. Glöm inte att fartvind och gravitation kan lura en att tro att läckage är på ett annat ställe än det igentligen är
av bredbandsbandit
Det försvinner inte så mycket, men man ser att det försvinner vatten.

Oljan är fin och inget gråaktigt som det kan vara om topplockspackningen är paj.

Hur sätter jag kylsystemet under tryck enklast?
av volvo_Sverige
Det finns en slags pummp, som man ansluter på kylarvattenbehållaren. På pummpen sitter det en tryckklocka, och om trycket sjunker, är det ett lekage.
Jag vet inte vart du kan köpa en sådan, men kanske en billig en på Biltema(?)
Användarvisningsbild
av boostofta
Ok, vi börjar från början, exakt hur högt går tempmätaren??? Det kanske är som det ska, bara det att du inte vet det??? Har själv färddator i mina bilar så jag ser tempen i siffror. Någon som kan verifiera omdetta är normalt eller ej??
Skriv ner efter hur klockan står, dvs rakt upp kl 12. Samt vilken motor, behöver ej vara modelbeteckning, men 1,8, 1,8Turbo eller 2,0 Samt årsmodell. Med lite flyt så är det normalt, Var står din???

Åter till läckage, luktar det varm glykol om du kör med fläkten på 2-3ans hastighet och värmen på fullt så är det nog värmepaket eller slangarna dit som läcker. Brukar vara lurigt att hitta för det syns inget läckage. Ibland kan man känna att golmattan är fuktig eller klistrig, men för att säkerställa om det är torrt så får man plocka bort paneler och lysa in med en fick lampa och se om man ser intorkad glykol någonstans.

Väntar på resulatat av motortvätt oxå......
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]