Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bennys
Jag har en Volvo 445 1990 års modell. Jag har alltid haft högt HC värde. Det har varit mellan 150 och 500 på besiktningarna. En gång fyllde jag på med E85 och fick ner HC halten till 68 men det var enda gången. Vi har bytt lamdasonden, tändstift, bytt olja och filter och nu senast bytte vi Katalysatorn. ÄNDÅ var OC på 2 och HC halten på över 500!!!! VAD ÄR NU FELET DÅ? Nu är jag less...för det är det enda felet på bilen som de anmärker om. Skall jag skrota den eller finns det något annat man kan kolla och åtgärda? Snälla, hjälp mig! :oops:
hej hur gammal olja har du det kan ju ge onormala hc värden luft läckage är också en stor del i att man får felaktiga hc värden undra om du har ett sådant kontaktstycke i motorumet för att grundinställa motorn om den är ansluten så reglerar inte bilen hur är vevhusventilatinen kolla dessa sakerna så skulle jag tro att din bil bra
Tror jag skall till att kolla det där med vevhusventilationen. DET är inte kollat, det vet jag.
Det är kanske är "bra", jag vet inte. Det är att tempmätaren aldrig går upp mer än till klockan 4.
Motorn går väldigt ojämnt på tomgången och vi har försökt ställa ner den så den ligger på typ 8-900 varv.
Annars är ju bilen kanonfin och inga andra anmärkningar på besiktningen någonsin.
Jag skulle försöka få upp tempmätaren i första läget,byt termostat alt tempgivaren oxå.Får du inte upp tempmätaren i normal får inte heller bilen signalen "jag är varm" och då går bilen på fetare blandning.Hade så på min 850 med avgasvädrderna åt helvete samt att temp mäteren inte steg till mitten.
Bytte termostat och tempgivare och det vart bra direkt
Om det är tempgivaren till motorstyrningen du menar så sitter den en bit nedanför ettans stift, det är en tvåpolig kontakt. Givaren styr kall/varm motor så att den får rätt blandning. Oljeavskiljaren sitter på en slang under tomgångsmotorn och är en avlång "burk" som går ner i motorblocket, du kan lossa den genom att ta bort slangarna och sen försiktigt vicka/vrida/dra den uppåt så brukar den lossna, den är gjord av någon sorts plast tror jag.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]