Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gepe
Har en 245-93:a med F230FD motor. Emellanåt så rusar motorn efter avslutat gaspådrag. Man hör detta när släpper gasen och "åker på kopplingen" . Inga felkoder kommer upp. Någon som kan tänkas veta vad detta kan bero på?
Tacksam för tips!
Gepe
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tjuvluft, gasspjället kärvar, tomgångsmotorn behöver rengöras/smörjas upp...
Som jag förstod det var det alltså inte alltid så att motorn rusar!? kan man härleda detta till att man gjort nå specifikt i samband med att detta händer, t ex höga varvtal eller stadskörning osv!??
av gepe
Ja, det inträffar ofta efter en avslutad omkörning eller ett kraftigt gaspådrag.
Gepe
av gepe
Den håller kvar varvtalet en stund. Gasen hänger sig verkar det som. Gasar man mer så släpper det och vartalet sjunker. Vad göra?
Mvh
Gepe
av Rådlös
Det första svaret du fick av Hilmer är ett gott tips.

Jag hade liknande fel på min -92. Det hände några gånger av oförklarlig anledning. Något halvår senare gick den lilla länken mellan gasvajerhjulet och gaspjället av. Det är en del av länken som är tillverkad av bakelit. Den håller inte i evighet.

Även skräp och annat i tomgångsmotorn, som Hilmer säger, kan bråka.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]