- sön 10 aug 2008, 23:50
#209962
Halloj har en 88ans 245 med B230F motor som har ett klassiskt tjuvlufts symptom .. den startar utmärkt och varvar upp till ca 3000 RPM för att sedan slockna ,, håller man WOT (full gas) varvar den upp som den ska till 3000 och dör ut och hoppar igång igen när varvtalet går ner lågt , så håller den på hela tiden och har aldrig några problem att hitta tomgång .. , testar man att samtidigt som man varvar upp motorn spruta in brake cleaner (läs startgas) så varvar den upp hela vägen , trådarna i maf:en är hela och motorn ändrar karaktär när man drar bort kontakten till maf:en
så att motorn får för lite soppa är nog konstaterat ,, då frågar jag mig om det är främre eller bakre pumpen som är boven
tar bort säkring 4 och säkring 6 ,, dvs säkringarna för in tank pump och main pump och se det "skiter" bilen i ,, bägge pumparna snurrar glatt vidare ,, skulle gissa på ett ihopbrunnet pumprelä , dvs det släpper aldrig och likaså åt andra håller att det inte leder nog med ström för att producera nog med tryck när motorn kommer upp i högre varv ,, men det kan naturligtvis oxå vara någon av pumparna som behöver bytas ut ..
hur märker jag vilken pump som behöver bytas ? jag menar om tankpumpen inte hinner pumpa fram nog med bränsle blir ju scenariot ganska likartat som om tryckpumpen inte ger fullt tryck ? och jag har testat att strypa flödet in i tryckpumpen och det resulterade bara i ett "gnällande" från tryckpumpen så den verkar få sin matning som den ska
men som sagt först av allt tror jag att jag måste försöka få reda på varför pumparna fortfarande är strömsatta med säkringarna är ur ,,, någon med några bra ideér ?
(vart sitter relät till soppapumparna och vilket är till främre och vilket är till bakre eller är det ett dubbelrelä ?,,,som ioförsig det borde vara om min teori om ihoppbrunnet relä ska platsa in ,, att ett relä brinner köper jag men bägge (om det är separata ) samtidigt har jag svårt att tro )
så att motorn får för lite soppa är nog konstaterat ,, då frågar jag mig om det är främre eller bakre pumpen som är boven
tar bort säkring 4 och säkring 6 ,, dvs säkringarna för in tank pump och main pump och se det "skiter" bilen i ,, bägge pumparna snurrar glatt vidare ,, skulle gissa på ett ihopbrunnet pumprelä , dvs det släpper aldrig och likaså åt andra håller att det inte leder nog med ström för att producera nog med tryck när motorn kommer upp i högre varv ,, men det kan naturligtvis oxå vara någon av pumparna som behöver bytas ut ..
hur märker jag vilken pump som behöver bytas ? jag menar om tankpumpen inte hinner pumpa fram nog med bränsle blir ju scenariot ganska likartat som om tryckpumpen inte ger fullt tryck ? och jag har testat att strypa flödet in i tryckpumpen och det resulterade bara i ett "gnällande" från tryckpumpen så den verkar få sin matning som den ska
men som sagt först av allt tror jag att jag måste försöka få reda på varför pumparna fortfarande är strömsatta med säkringarna är ur ,,, någon med några bra ideér ?
(vart sitter relät till soppapumparna och vilket är till främre och vilket är till bakre eller är det ett dubbelrelä ?,,,som ioförsig det borde vara om min teori om ihoppbrunnet relä ska platsa in ,, att ett relä brinner köper jag men bägge (om det är separata ) samtidigt har jag svårt att tro )
89 GTA 454 Smallblock
03 Cadillac escalade esv
95 Chevy suburban
96 Chevy impala ss
Sv & Euro Mästare superstreet 2002
Nordisk Mästare Superstreet 2002
Regerande Världsmästare Guinnes book of records "soundpressure in car"
DBDRAGRACING
03 Cadillac escalade esv
95 Chevy suburban
96 Chevy impala ss
Sv & Euro Mästare superstreet 2002
Nordisk Mästare Superstreet 2002
Regerande Världsmästare Guinnes book of records "soundpressure in car"
DBDRAGRACING