Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ante
Hejsan,

har tre funderingar angående min mors Volvo 440 som börjar bli lite till åren kommen.

1. Vad kostar det ungefär att byta kamrem och när bör det göras? Min mor köpte bilen 2001 och då hade den gått cirka 14000 mil och remmen var nyligen bytt. Nu har den gått omkring 18000 mil. Börjar det bli dags att byta nu? Är det remmen eller arbetet som är dyrt?

2. Kopplingspedalen känns lite trög när man trycker ner den. Den fungerar i övrigt OK, men den känns trög och knarrar lite. Vad kan detta bero på?

3. Växeln är lite trög. Kan man behöva smörja växellådan eller liknande? Gör man detta enkelt själv eller är det bättre att lämna in bilen?

Eftersom jag är helt blåst på bilar är jag evigt tacksam för alla eventuella svar och tips!
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag ringde min Volvoverkstad idag och fick priset 1782:- ink. byte på kamremen.
Jag har kört 17500 mil så jag har dragit över med 2500 mil eftersom byte ska ske var 7500 mil. Hoppas bara att allt håller ihop tills det är dax att byta.
Ante skrev:
3. Växeln är lite trög. Kan man behöva smörja växellådan eller liknande? Gör man detta enkelt själv eller är det bättre att lämna in bilen?
Det ska finnas några gummibussningar nånstans som man kansmörja eller byta, kostade visst inte så mycket.

Såg detta i en annan tråd här på forumet, sök så får du se vad det står.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]