Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
SKulle till att sätta dit en ny frostplugg nyss, så naturligtvis när jag knackade in den så försvann fanskapet o la sig i blocket. Totalt omöjlig att få ut igen. Kan man låta den ligga kvar och bara trycka dit en ny? Det finns ju inga rörliga delar innanför och jag tror inte den ska täppa igen flödet så det blir stopp.. Men man vet ju aldrig, vill helst inte lyfta toppen...
Normalt brukar ju pluggarna vara som en bricka med 5mm kant runt, men den jag köpte på Volvo var konvex som en liten skål. Spelar det nån roll? Jag trodde ju det skulle finnas en kant som tog emot så detta inte skulle kunna ske, men inte då...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns olika varianter på frostpluggarna, kan va så att du fått fel!?? Vad för motor har du?
Att låta den ligga kvar tycker inte jag är nån bra idé, bättre att försöka lirka ut den med hjälp av en magnet och spetstång eller liknande.
Användarvisningsbild
av Nexus
har hänt mig med när jag monterade på morsans FIAt Uno för herrans många år sedan, jag lät den vara kvar och inte störde den under de närmsta 10 åren bilen var vid liv. :wink:
Användarvisningsbild
av siviak
Magnet funkar inte då den inte greppar, alltså är den inte gjord av stål!!! Men nu är problemet löst, toppackningen är blåst så jag måste lyfta toppen och då kan det ju vara lämpligt att plocka ut nämnda bricka... :cry:
I övrigt handlar det om en 245 GLT -91 med B230F-spisen, så lyfta toppen är inga problem. Frågan är om man skulle försöka porta o plana toppen lite o se om man kan få den lite piggare. Någon som har lite mer tips för att få den att flytta på sig lite? :lol:
Användarvisningsbild
av Örnen
Ska du trimma måttligt så kan du köpa den sk FX-toppen inkl kamaxel från 240 årsmodell -92. Du kan också byta till 3"avgassystem bakom katten och/eller sätta ett rör som ersätter ljuddämparen framför bakaxeln. Behövs en kort rak rörbit + en 90 graders krök. Gör en upphängning i det gamla ljuddämparfästet med en avgasklammer runt röret och svetsa två fästen för gummiupph i ett L järn som du borrar två hål i som passar avgasklämmern. På så sätt kan du återanvända fästet då du byter avgassyst nästa gång. När du skippar ljuddämparen påminner ljudet lite om V,S70/850. Lite mulligare ljud men inte störande alls.

Om du portar och planar uppnår du ungefär samma trim som FX motorn skulle jag tro. Den hade 136hk. På 90-talet fanns det att köpa en trimsats från Volvo inkl topp, kam och avgassyst för omkring 7000kr. Den var samma som fabrikstrimmade FX.
Användarvisningsbild
av Hilmer
531-topp med VX3-kam, satt på 245 "Classic" -93 men även en del 940 hade dessa monterade. 531-toppen har en annan utformning på kanalerna för ett bättre flöde, de gamla 405-topparna hade samma kanaler.
3" avgas på en sugmotor är alldeles för stort, ett extraktorrör och ett 2,5" fullflödessystem ger däremot bra respons. Att bara plocka bort en dämpare ger inget när det gäller karaktären på motorn, men väl ett annat ljud.
Att lämna iväg och få portat toppen du har (530) kan göra en hel del, men frågan är om det är värt pengarna på en måttligt uppskrämd motor!?? Att försöka sig på det själv utan vetskap om hur man ska gå tillväga är inte att rekomendera.

Det man bör göra som första moment på en B230F för att öka livslusten är att byta ut kamaxeln, M-kammen som sitter original är ingen fröjd för körglädjen...
V eller K-kam hade jag rekomenderat, sen kan man ställa om tändningen lite också men det är lite speciellt att göra då det är en tom fördelare på 88B-.
Användarvisningsbild
av Örnen
Visserligen hade jag själv svårt att tro att en Volvokatalog jag fått för en massa år sedan inte stämde där det stod att Volvo 240 fanns med 136hk motorn under de två sista åren. Det finns "Classic" -92 och -93 men bara -92 verkar ha 136hk(100kW) motorn trots att det i listan står att båda åren ska ha denna. Några gånger har jag kollat upp bilar som finns till salu på Blocket andra annonssidor och i trafiken och INTE hittat någon classic -93:a med 136 hk, bara -92:or. F.n. ligger några saluannonser ute, på classic -93:or och en -92. Enl vv.se så är de -93, PSA024, PRT988, PZX210, på 85kW,116hk och -92, EGG817 på 100kW,136hk. Det verkar enligt allt att döma som att classic -93 inte har den starkare motorn som classic -92 har. Följde en diskussion på 240 klubbens forum för en tid sedan där man kom fram till samma sak. Det var en kille som verkade ha bra koll på utrustningsnivåerna på 240 modellen som konstaterat detta och som jag vid koll av bilar i bilregistret försökt motbevisa då jag tänkt att Volvo borde ju inte minskat motorstyrkan när modellen skulle läggas ner. Kanske har det något att göra med avgasreningskrav eller så trodde de inte kunderna skulle märka något?

Visst kan det vara så att VX kammen bara sitter i -93 årsmodell men isf har den inte gett något avtryck i hästkraftsantalet i regbevisen. Som classic såldes den under -92 och -93 med ungefär samma utrustningspaket. -93 var tex Airbag förare standard på classic.
av Amarace
B230FX satt på Classic 92, 93 blev det dock av nån konstig anledning standard igen, men det finns 93:or med FX också, även om dom är ovanliga.
Användarvisningsbild
av Örnen
Så stöter man på en -93:a med FX motorn så ska man inte slakta den på motorn. Kanske är de lika ovanliga som en regndroppe i Sahara. Jag har inte sett någon ännu men då har jag ju förstås inte kollat upp varenda 245:a jag sett. Typiskt Volvo att ändra och ändra.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]