Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gepe
Hej!
Jag har en 245 GL - 93, B230f. Gått i kronans tjänst tidigare och bl.a lambdasond, avgassystem, lmm, katalysator, tempgivare är bytta förra året. Hade bilen inne på aukt. verkstad för att byta koppling, bakre ramlagertätning, kamrem, svänghjul, tändkablar, tändstift förra veckan.

Bilen går nu ojämnt på tomgång samt rycker/hugger vid körning vid lägre hastighet. Vid enstaka tillfällen fortsätter bilen öka i hastighet efter att jag accelrerat och tagit foten från gasen. Har fått besked från verkstad nr.2 att det finns en läcka på bränsleledningen samt att pumpen i tanken surrar svajigt och behöver bytas. Min fråga till alla kunniga är: Är det fler fel bakom symtomen? Isåfall vilka? Mycket tacksam för tips!

Gepe
Användarvisningsbild
av igelkottar
Svårt att säga, eftersom påverkan är stor från de felen, så
man får allt laga de först och se efter sedan om det finns mera.
av DDD
Troligen har du flera fel på den. "ojämnt på tomgång samt rycker/hugger vid körning vid lägre hastighet. Vid enstaka tillfällen fortsätter bilen öka i hastighet efter att jag accelrerat och tagit foten från gasen"

Kolla spjällhus kontakt till spjällhus, tänddelar och rengör tomgångsmotor. Detta kan även ha att göra med bränsle tillförseln. Felsök bränslesystem. Tankarmaturen är rostbenägna.
av gepe
Tack för svaren!
Nu är tankarmatur och bränslepump i tanken bytt.Den var rostig och läckte!Har ej ökat i hastighet sen dess. Rycker fortfarande och är ojämn i tomgången men inga felkoder kommer upp. Verkstad nr.2 menar, efter en omf. felsök, att svänghjul, svänghjulspackning som förra verkstaden(V1) bytte ej monterats korrekt tillbaka. Dessutom droppar bakre ramlagerpackningen fortfarande olja efter rep. på V1. Har reklamerat och kräver att felen åtgärdas av V1(inga symtom på ryckningar fanns innan jag lämnade in bilen till V1). Har kostat en del nu, så jätteglad man ju inte när det fortfarande droppar olja och det är felmonterat(förhoppningsvis)!
av Huskie
Jag hade problem med min bil att den gick ojämnt på tomgång (hoppade hela tiden) och ryckte när man körde långsamt (efter start, annars gick den bra). Jag hade den nyligen inne på verkstan och det vsade sig att kamremmen var felställd, satt snett och kåpan var bara dittryckt på ett felaktigt sätt. Ska sitta i ett spår och det gjorde den inte och var ej fastskruvad heller. Efter att den bytts igen och ställts in rätt så går bilen bra.

Kan nämnas att jag bytte kamrem hos en lite verkstad och efter första bytet gick den av efter ca 3 veckor och jag lämnade in den där igen. Han lagade då kamrem, kamaxlar, ventiler, oljepump mm. Satte dit kåpan fel så den har påkt närmare och närmare kamremmen och nu skavde på kamremen. Anlitar ALDRIG den mecken igen och han ska minsan åka dit. Lämna ut en bil som kamremmen kommer att gå av inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kamremmen kan vara felaktigt monterad, räcker att den kommer en kugg fel sen kan man få många skumma fenomen.
Även svänghjulet var bytt ser jag, är detta rätt monterat!? svänghjulsgivaren går ju efter de markeringar som finns på svänghjulet och är detta felmonterat kommer allt i olag.
av gepe
Lämnade in min 245:a till verkstad 1. En något skamsen mekaniker ringde och meddelade att svänghjulet ej satt korrekt monterat! Han hade ej tagit emot bilen från början och visste därför inte att detta fel inte fanns när jag lämnade in bilen. Därför hade de ej misstänkt att han själv monterat fel sa han, utan felsökt annat då de trodde det var bränslesystemet, etc. Tror han talar sanning då bilen var hos V1 i två veckor för felsökning i första vändan. Dock otroligt att mekanikerna på verkstaden inte "lämnar av" ärendena till varandra med en fullständig symtombeskrivning om nu inte mottagaren är den som utför jobbet! Jag är glad i nuläget att det inte var något annat, då jag hunnit tvivla på att nånsin få min bil okej igen... Nu är bilen i kanonskick och ska förhoppningsvis hålla en mansålder...V1 ska få reda på missnöjet och ska få tillfället att erbjuda mig en gratis service som kompensation. Tack för alla tips.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]