Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eyyYo
Tjena! Har nyligen införskaffat en -87as 245a med en B230F-motor. Då jag slår på helljuset så märker jag att hastighetsmätaren (inte vajerdriven) går upp till ~120 km/h och ner igen, under loppen av kanske en halv sekund. Samma sak då jag aktiverar blinkers, så går den upp och tillbaka inom en halv sekund. Inte tänk så mycket på detta, men nu för en halvtimma sedan då jag råkade komma åt tutan, märkte jag att den inte ville fungera längre. Tröck in den i kanske 3 sekunder, och såg då att hastihetsmätaren gick upp i samma ~120 km/h, samt att trippmätaren gick loss. Släppte då direkt tutan och drog av nyckeln. Efter några till sekunder kom den ut rök bakifrån mätarhuset som luktade bränt. Fick lite smått panik och monterade snabbt isär allting, men hittade inget ställe som luktade märkvärt, eller där det syntes att det brunnit.

Min fråga nu, vad kan vara fel? Jag har inte koll på hur det jordas i rattfästet (där blinkersställare, torkarställare osv sitter), men kan detta på något viss komma i kontakt med en kabel som går in i mätarhuset? Eller kan detta vara ett internt fel i mätarhuset? Mätaren är elektronisk.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]