Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackiz
hej

det gäller en 440 -94.

bilen har larm och centrallås men inget fungerar. det var för några år sedan som larmet strulade och bilen lämnades till volvo och jag tror dom kopplade ur det. larmet har en dosa på a-stolpen. hur som helst så fungerar inte centrallåset när man vrider runt nyckeln, skulle vilja få det att fungera. har kollat alla säkringar men dom sitter där och är hela. om nu volvo har kopplat ur larmet vart gör dom då det?

men om man öppnar huven så lyser en lampan på larmet... skumt.

vart ska jag börja?
av Monado
Tja! Har samma problem... Larmlampan i A-stolpen blinkar fortfarande men larmet fungerar inte och då heller inte centrallåset. Ingen som vet vad VOLVO verkstäderna kopplar ur larmet någonstans??
av Adde440
Hallå!
Nu såg jag att denna tråd är 2 år gammal. Men jag har exakt samma problem på min finfina 440 från 93. Har ett larm på A-stolpen och centrallås i dörrarna. Säkringarna är hela och reläet under ratten fungerar. Centrallåsenheterna har jag testat separat med ett bilbatteri och dom fungerar också. Men inget händer när jag vrider om nyckeln. Larmet är också stendött.

I och med att det är fler som har haft samma problem låter det som att det är någon verkstad som har kopplat ur dessa. Men i sånna fall hur?

Någon som har en aning?
/Andreas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera kabelhärvan som går mellan framkant på dörrarna till stolpen där dom är hängda, det är ett vanligt fel att kablarna blir avskavda eller går av där.

Mvh GK
av Adde440
Ska kolla in det!
Dock tål det att sägas att jag inte är nåt mekarproffs (än) :)
Dvs jag är inte säker på om jag förstått hur centrallåset fungerar i en 440. Är alla "centrallåsdosor" likvärdiga, dvs ska man kunna aktivera centrallåset från passagerardörren eller bagageluckan. Eller är det en av dosorna som är nån sorts givare?

Om alla fungerar individuellt och inte är seriekopplade så borde ju en del av dörrarna fungera. Eller är det så att om nåt är fel på elen så dör alla lås?

/Andreas
av Adde440
Michaelvecel skrev:På mina bilar ur 400 serien så ser centraldosan ut i förardörren annorlunda ut om man jämför med de 4 andra.
Yes. Tror det är så på min bil också.

Har inte hunnit kolla kablarna än. Men ska göra det vid tillfälle. Lyckades låsa in nycklarna här om dagen. Det var inte så soft. Hade man haft c-lås hade det vart svårare.
Tur att larmet inte var inkopplat, då jag gjorde inbrott i min egen bil :)
av Adde440
Nu har jag kollat på kablarna som går från centrallåset och ut genom dörren och in sedan ner under golvmattan. Dessa kablar ser ut att vara i fint skick allihopa. Dom är ihoptejpade till en kabelhärva som verkar vara väl skyddad.

Jag läste lite idag i manualen. Man kan enligt den bara aktivera centrallåset genom förardörren. Dock idag när jag skruvade isär dörren så såg jag nåt som ser ut som en centrallåsdosa? kolla in bilden:

Bild
Tryck för att förstora
Är detta bara en centrallåsdosa, eller någon sorts givare?
Kan man dra ström från batteriet med långa kablar och sen koppla det till denna dosa för att se om den aktiverar de andra dosorna?

Till sist så kollade jag närmare på kontakterna i bildörren och såg att en av dem var oinkopplad:

Bild
Om man kollar från vänster till höger så har vi:
1:Kontakt kopplad till dosan ovan
2. ?
3. Kontakt kopplad till elhissar (dessa fungerar utan problem)

Bild
Närbild på den mittersta kontakten

Någon som vet vad som skall sitta i denna kontakt? Jag vill minnas att denna kontakten inte fanns i passagerarsätesdörren.

De två sista bilderna där man kan klicka och förstora dem:
http://img840.imageshack.us/gal.php?g=dsc00061bv.jpg

/Andreas

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]