Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krusty4president
Hej. Jag är nybörjare vad gäller bilar, men jag köpte en fin gammal volvo 242:a 1976 härom dan. Funkar bra förutom att när man gasar från stillastånde i ettans växelbörjar den hacka och hoppa lite sen går det fint. Inga problem eller konstiga ljud i nån annan växel.
Den går på 95 blyfri.

Var ska börja felsöka?

tack/ walle
av Fredde_86
Ja du... Låter som om de är nå glap i lådan, eller att den går dåligt ljust på de varvtalet.. Väldigt mysko..
Försöker i alla fall dra igång här:) , så att andra kan komma med ideer
av KMT
Det finns många möjligheter, hur ät det med kardanaxeln? Är den rätt ihopmonterad? Det är ganska vanlgt att det blivit fel läge i splineskopplingen i samband med byte av knutkors, så att de olika knutkorsen är i fel läge i förhållande till varandra. De kan också vara glappa gummibussningar i reaktionnstagen till bakáxeln. Svårt att säga utgående från förklaringen.
av Roger
Det där känner jag igen, det är kopplingen som har börjat hacka för dig...

Kan även bli så om bilen stått länge så det har runnit olja från bakre vevaxeltätningen ut i Svänghjulskpåpan och stänkt på lamellerana

MVH Roger

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]