Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jacob
Stämmer lite i överens med denna tråd, men finner inget.
http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopic.php?t=828

Bilen gick och kördes i ca 50-60km/h då motorn plötsligt slocknade, ville inte starta utan har stått still sedan dess.

Bilen är en 245-883 GL -88 (motor: B230F) och vill inte starta, bensin går fram, men ingen gnista kommer till. har bytt säkringar + rotor + lock + kablar till tändstift och spole, fortfarande ingen gnista. Funderar över elfel någonstans. Kanske det är spolen eller elektroniken i fördelaren? Har testat med en lös spole från en gammal volvo, men ingen skillnad.

Mätte att det gick el till spolen när motorn gick runt och den ligger på runt 5-6v

Jag kan slänga upp en bild på motor utrymmet om så skulle underlätta?

Kan mycket lite innom detta och uppskattar alla svar på tråden.
ni får gärna maila och på så sätt hjälpa om ni tycker detta är enklare/lättare?

[email protected]

Tack på förhand av er alla volvo snillen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad har du för typ av tändlägesgivare? Hallgivare i fördelaren eller givare på svänghjulet?
Kan vara tändmodulen också, sitter på vänster innerskärm bakom batteriet.
av Ingemar
Jag har varit med om en liknande händelse och då var det en tråd från tändningsgivaren på svänghjulet som hade lossnat från kontakten.
Den hänger mellan toppen och karossen direkt ovanför svänghjulet.

Om det inte är något fel på trådarna skulle jag i första hand byta tändmodulen och i andra hand tändgivaren.

Det bästa vore om du känner någon med en likadan bil som du kan flytta över delar från för att kunna utesluta vad som är fel.

MVh Ingemar
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Ingemar skrev:Jag har varit med om en liknande händelse och då var det en tråd från tändningsgivaren på svänghjulet som hade lossnat från kontakten.
Den hänger mellan toppen och karossen direkt ovanför svänghjulet.

Om det inte är något fel på trådarna skulle jag i första hand byta tändmodulen och i andra hand tändgivaren.

Det bästa vore om du känner någon med en likadan bil som du kan flytta över delar från för att kunna utesluta vad som är fel.

MVh Ingemar
En -88 har inte tändgivare vid svänghjulet, den sitter i fördelaren.

Men till ditt problem, verkar det som det går fram soppa till cylindrarna?
Är tändstiften torra eller blöta?
Om de är torra, ta och kolla spridarrelät som är monterat på expansionstanken, om det relät lägger av så funkar varken insprutning eller tändning.
av P-O
Testa dra en + från batteriet till tändspole och starta sen.
Men när du går ifrån bilen måste du ta bort den.
av kicken
P-O skrev:Testa dra en + från batteriet till tändspole och starta sen.
vad kan man upptäcka genom o göra så?
Användarvisningsbild
av E-Pettersson
kicken skrev:
P-O skrev:Testa dra en + från batteriet till tändspole och starta sen.
vad kan man upptäcka genom o göra så?
Jag har inte provat de men teoretidkt sett bore de vara så att:

om du har gnista då är de fel på strömtillförseln till tändspolen stratar den inte är de ligger felet efter tändspolen.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Tändmodulen är ju det vanligaste felet, kostar den 98:- på biltema eller nått liknade
av kicken
Dobermann skrev:Tändmodulen är ju det vanligaste felet, kostar den 98:- på biltema eller nått liknade
hur kontrolerar jag om Tändmodulen(på vänstersida, framskärm) funkar? funderar på ifall det äer den som spökar? eftersom det inte finns någon ström till hallgivaren

198kr på biltema :???: men billigare än mekonomen som ska ha 500kr...
Användarvisningsbild
av Caffis
På en bilelfirma har dom testutrustnig för tändmoduler ,låna eller köp en ny. Tycker att det låter som tändmodulen men men man kan alldrig vara säker. Testa.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]