Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Soppapumpen går igång när jag trycker på reläankaret. Startgas har ingen effekt. Får avgasknallar. Allt pekar på att soppa finns. 445 GL -92 B18FP.

Vägra-starta-läge (VSL) gäller mellan 4 och 15 minuter efter kallstart. Inte före, inte efter. Man kommer dit genom att antingen stanna själv för att t.ex. köpa frukostbullar, eller genom att släppa gasen för att växla ner i t.ex. rondell. Då stannar motorn. Således använder jag handbroms och håller fullgas vid denna operation. OK för mig, men familjen tycker det är jobbigt (?). Men om man bara klarar 15-minutersgränsen så går den som en klocka.

Vid VSL kan man köra i evighet på startmotorn (jag har alltid extra batteri med) den tar inte. Utom precis när jag slutar kirra. Då kommer "pluff-pluff" ett par eftertändningar. Det är bara att sitta fint i en kvart tills motorn kallnat, då startar den igen. Just då och just i 4-25-intervallet kan man uppleva ojämn och ryckig gång.

Vad händer just i detta tidsintervall. Fukt kan avdunsta, och ja - problemet är störst efter att bilen stått stilla i regn flera dagar. Vid torrt väder och dagligt bruk går det hyfsat. Men framför allt håller ju motorn på att bli varm. Så någon givare (vilken?) eller grej som givaren styr (vad?) klarar inte omställningen från kall till varm motor. Ni som begriper givare: Vad skall jag mäta eller byta?
Nu kan inte jag din bil alls, utan bara spånar rent allmänt.

Har du testat med ett annat fördelarlock? Andra tändkablar? För detta är
vanligt fel vid fukt.

Sedan om du har insrutningsmotor (vilket jag tror) så kan det vara
temgivaren som går till databoxsen INTE den till tempvisaren.

Vi får hoppas att någon som kan 440 kan bekräfta eller dementera detta
för jag kan som sagt inte den.
Tempsensorn är den givare som styr kall/varm motor funkar som en sorts chok den sitter snett under ettans stift och har två stift i kontakten den brukar krångla på dessa bilar men du kan testa att bara rengöra kontakterna på den först för det blir ofta oxid där annars är den inte så dyr runt 200:- har jag för mej
Köpte mig en 460 GLE -95 igår, som har stått sedan juni i år. Satte i ett batteri och provkörde den idag, och gick igång hur bra som helst och de kom värme. men efter att ha provkört den i ca 5 -10 min och jag skulle parkera så började den bluddra och dog när jag stannade. försökte få igång den men utan resultat, provade efter 15 min och då gick den igång men den gick ila. Så de lutar åt att jag har samma problems som dig.

Så har du fått din att fungera? vad gjorde du?

Mvh Håkan
vetten skrev:Tempsensorn är den givare som styr kall/varm motor funkar som en sorts chok den sitter snett under ettans stift och har två stift i kontakten den brukar krångla på dessa bilar men du kan testa att bara rengöra kontakterna på den först för det blir ofta oxid där annars är den inte så dyr runt 200:- har jag för mej
vilket är ettans stift om man sitter i bilen :oops:
jonny692 skrev:
vetten skrev:Tempsensorn är den givare som styr kall/varm motor funkar som en sorts chok den sitter snett under ettans stift och har två stift i kontakten den brukar krångla på dessa bilar men du kan testa att bara rengöra kontakterna på den först för det blir ofta oxid där annars är den inte så dyr runt 200:- har jag för mej
vilket är ettans stift om man sitter i bilen :oops:
Det vänstra om du sitter i bilen, om du står framför bilen med huven öppen så blir det höger alltså det som sitter närmast fördelaren.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....