Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en bekant med en volvo 142 (DL tror jag), årsmodell osäkert. Den är orange, helt original, med endast en ägare. Bilen har stått i garage i många år, och har gått 10000 mil.

Jag har två frågor: Vad kan bilen vara värd i dagsläget? Det rimligaste är ju att sälja till en entusiast, då den är i så fint skick. Vad krävs det att man gör för att få den i bruksskick? Dvs, vad behövs bytas efter så många år i garaget?

Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Oljor och kylarvätska, sedan skulle det inte skada att se över
alla slangar och tändsystemet. Även bromsar kan behöva kollas
samtidigt kan man kolla hjullagren om den stått stilla så längen utan förflyttning.

Det är vad jag kommer på nu, men andra fyller säkert på :wink:
Användarvisningsbild
av Örnen
Hej
Är den orange (originallack) bör den vara av årsmodell -73 el -74. Priset beror ju mycket på skick, men också på vilket sätt den annonseras ut, tillgång o efterfrågan mm. Du bör trycka på att den haft endast 1 ägare, även om han/hon filat hårt på kopplingen och sånt för ENDAST en ägare klingar bättre än om den varit en vandringspokal. Satsa också på att ha många bilder i annonsen för få köpare ids läsa en beskrivning eller ringa om det inte finns bilder. Tänk igenom alla fakta som finns om bilen, bes protokoll, reparationer mm och skriv ner så det blir lättläst och helst stavfelsfritt. Se till att ange säljarens hela namn + mailadress+telefon och var objektet finns.(Ger mer seriöst intryck än kalla sig "Volvo"). Ett tips skriv inte något om "Inga mailvänner, däckssparkare osv" sånt retar bara upp och ingen spekulant ringer upp för att eventuellt bli förolämpad av en säljare.
När man annonserar får man ta visst besvär annars kan man lika gärna låta bli.

En fin 142 borde kunna ge ca 15000kr (orört originalskick). Kolla så att du har fräsch bensin i tanken för har bilen stått länge så har soppan åldrats.
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
av Dannebrogen
Tack båda för utmärkta svar!

Jag är dock lite besviken över värderingen. Visserligen är det en gammal kärra, men den ende ägaren har "gubbkört" den i norrland, det är allt. Rost och dylikt saknas och den har inte meckats. Frågan är om det lönar sig att låta den stå ytterligare fler år...

Bra där om annonseringen. Jag håller med dig till hundra procent, ibland frågar man sig hur annonsörer tänker när de skriver sin annons. Det känns nästan som att för 15 tusen är det vettigare att behålla bilen själv, och då köra den.

En fråga (säkerligen inte så vettig, menmen): Går det alls att montera en katalysator på en sådan bil?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Funkar inte bra på en förgasarbil.
Allt måste vara bra intsällt för att det ska funka tillfredställande och för att katten inte ska ta skada.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Att värdera en bil så här över internet är "omöjligt" Det ska till ett 100-tal knivskarpa bilder tagna på hela bilen annars är det som att fråga -hur långt ett snöre :roll:

Titta runt på Blocket.se och gämför priser. tänk på att de flästa där är fantasipriser/överpriser.

Som jag ser det så är 140 73/74 serien inte ett riktigt sammlarobjet än, men innom "snar framtid" så kommer de att öka i värde och särsilt de som har få ägare och som har rullat lite (i fint orörtskick) så kan du så ställ den uppallad på en loge, leta originaldelar (sånt som är slitet på bilen) och extratillbehör under tiden den står...

En vårdag 20** öppnas lodörrarna och alla bara gapar :-O)
av Amarace
En sak som drar ner priset är ju just att den stått länge, då kan bromsar behöva bytas, alla bussningar ( allt gummi i princip) o.s.v. Beror ju på hur den stått också. En bil mår alltid bäst av att rulla.
av Dannebrogen
Tack för synpunkter. Tyvärr står bilen i norrland, och jag har inte möjlighet att fixa fram bilder :(.

Iaf, jag lyckades få fram detta ur bilregistret. säger det något av intresse?

Färg: LRÖD
Fabrikat: VOLVO 242-4112111 B
Årsmodell: 1975 Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2:
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (1992-10-13) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1974-11-27 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej

Tekniska data
Effekt kW: 71 Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1330
Max lastvikt: 450

Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 175SR14
Kaross: Täckt (01)
Skattevikt: 1330 Tjänstevikt: 1330
Totalvikt: 1780 Sänkt totaltvikt: 1780
Längd: 490 Bredd: 171
Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tja, det säger att det är en 242, inte 142...
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F16 verkar ha skjutit ner […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]