Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Har somsagt en 244GL -81.
Laddade batteriet för 2 dagar sen. Och nu är batteriet totalt tvärslut igen.
Har varken haft stereon på eller något annat då inte bilen vart igång. så jag vet inte vad som tar batteri så mkt.
Och enligt voltmätaren så laddar den 14volt, så de kan inte vara så att den inte laddar.
Kan det vara jorden till batteriet som är kass eller är det hela batteriet som börjar sjunga på sin sista vers?
av Hemulen
Hej. Sätt ditt universalinstrument på 10A-området och lossa en kabel från batteriet och sätt testpinnarna mellan,läs av resultatet. Vad fick du för värde? (bra sätt att kolla tjuvströmsläckage) :D
Användarvisningsbild
av Ståhl
Hemulen skrev:Hej. Sätt ditt universalinstrument på 10A-området och lossa en kabel från batteriet och sätt testpinnarna mellan,läs av resultatet. Vad fick du för värde? (bra sätt att kolla tjuvströmsläckage) :D
Okej.. Med universalinstrument menar du multimeter?
Isåfall..vad bör jag ha för värde därimellan om den tar tjuvström nånstans?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Helst ska multimetern visa så lite som möjligt. :D Mät och återkom med resultatet
Om multimetern inte visar något och generatorn laddar så byt batteriet.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Okej..
var ute och tog av pluskabeln från pluspolen på batteriet och mätte med multimetern mellan där...
Jag fick fram att det var 5,28volt därimellan.
Så det är något som tar tjuvström.
Min första misstanke är då stereon som jag dragit båda pluskablarna direkt till batteriet..men eftersom den ena ska gå till ACC läget på tändningslåset så ligger den och tar ström hela tiden...Men då tänkte jag att det går ju inte eftersom fronten inte sitter på heller...Men kan det vara stereon endå?

Sen har jag en till misstanke.. Mina slutsteg bak i skuffen är ju också dragna direkt till plussen på batteriet som dom ska vara..Men dom kan ju inte ta nå ström eftersom dom inte är igång då stereon inte är igång.

Så vad tror ni? ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Ståhl
Fluffen skrev:Bara att börja leta efter strömtjuven. :D
En tidigare tråd kanske reder ut lite för dig.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... ri#p167843
okej..

Jag var iallafall ute och mätte A nyss..Tog ur alla säkringarna och mätte mellan polerna där säkringarna ska sitta...
Alla visade inget förutom en, särkingshållare nr 10 uppifrån...Kollade på insidan av locket till säkringarna vad nr 10 gick till...och det var till "Window Lift och El.heated pass. seat".. Och vad jag vet så har jag varken elhissar eller stolsvärme.
Hade iallafall ca 3A mellan polerna på säkringshållaren... Så det är väll nå kablar som igentligen skulle vart till elhissarna eller stolsvärmen som ligger och jordar nånstans?...
Och eftersom jag varken har elhissar eller stolsvärme så tog jag ur den säkringen och gick fram till batteriet och tog av pluspolen från batteriet och mätte därimellan igen.. och vips så visade multimetern bara nollor. :D :D :D

Så va tror ni? va det mina icke existerande elhissar eller stolsvärme som laddade ur mitt batteri jämt?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Förmodligen är det så, :D men har du kollat så att allt annat funkar
i bilen så att inte förre ägaren kopplat in något på den? :-O)
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]