Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elf
Hej!

Läste på forumet och hittade en möjlig lösning till mitt problem med att kupéfläkten lägger av när det är kallt ute.
Det man pratade om då var att byta kol i generatorn, min fråga är om detta är något som jag som lekman klarar eller om det är lika bra att lämna in den till bättre kunnanden?

Jag har en norrlandskörd 340 från -79 med ca 18 000 mil på mätaren.

//Uffe
Användarvisningsbild
av Nebu
Ett tips är att kolla jordflätorna i motorrummet också. Att där finns kontakt och inte massa rost/ärrjning. kanske är orsaken till att den laddar dålit i kallt väder??? vad vet jag bara en tanke.
av elf
Tar bilen ström till torkare och fläkt direkt ifrån generatorn?
Den laddar ju batteriet utan problem så då borde väl generatorn funera som den ska?

?:-/
Användarvisningsbild
av Nebu
1#Nej.
2#Sätt på tändningen utan att starta så ska du kunna använda fläkt å torkare.
3#Ja
av Ulfefr
Upptäckte att problemet med fläkten hoppar igång eller kan slå av i samband med att jag smäller igen dörren men bara när det är lite kallare ute.
Det verkar vara ett temperaturberoende glapp, vad kan det vara tro??

//Uffe
Användarvisningsbild
av Nebu
Det låter jobbigt att felsöka i alla fall. Du får leta från fläkten och "baklänges" längs med ström sladdarna. Och kolla att skarvar osv är som de ska vara. Lycka till
av Ulfefr
PRIUS skrev:När fläktmotorns kol börjar att ta slut så kan sådana här fel uppkomma fjädrarna som trycker kolen mot kollektorn orkar inte trycka kolen mot kollektorn och då går ej fläcktmotorn.Se bilden på läken här under.
http://www.fs.uni-lj.si/ladisk/data/pic ... cbrush.jpg
Om kolen inte säljs som reservdel, eller inte kan hittas vid en firma som lagar och lindar om elmotorer så får man leta på skroten efter en fläktmotor som sitter på en bil som inte gått så långt.
Påverkas vidrutetorkarna av nämda kol?
Mina torkare går så olidligt segt när det är kallt men fungerar bra sommartid, problemen följer varandra så att säga.

//Uffe
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]