- tor 03 jan 2008, 13:03
#162821
Tjena!
Har en 240 -88 med B230F Lh 2.2 som trilskas.. Den är turbokonverterad med intercooler och har kört med 0,5 i ladd.
Var ute och gasade lite och helt plötsligt dog motorn, fick inte igång den utan drog hem eländet. Väl hemma kunde jag konstatera att hela motorn var uppfylld med bensin. Tömde ur ca 8 liter. Motorn har alltså börjat gå otroligt fett. Bytte bränsletrycksregulatorn, prövade byta LMM, bytt spridare, mätt upp givaren under insuget, visade ca 2300ohm vid 20 grader och ca 9500 ohm vid -8 -10 grader, så den verkar funka.
Returen går att blåsa igenom så den är inte blockerad. Provat att köra så motorn får luft 'utifrån' dvs inte genom turbo eller ic. (LMM på trycksidan innan spjället.)
Satte dit lambda sonden (som man givetvis slarvar med haha)
Satte en brytare på Högtryckspumpen, när den är avslagen går motorn, dåligt och fett, och dör när man varvar den ca 2500-2000rpm. Slår man på högtryckaren tvärdör den och blir nersurad direkt.
Här har ni nåt att fundera på!! Mycket tacksam för svar ifall nån har nån ledtråd.. Mvh Per
Update: Hittade felet: styrenheten hade lagt av. bytte den och bilen gick som den ska igen! Hur den gick sönder är ju ett mysterium men nu funkar det iallfall.
Har en 240 -88 med B230F Lh 2.2 som trilskas.. Den är turbokonverterad med intercooler och har kört med 0,5 i ladd.
Var ute och gasade lite och helt plötsligt dog motorn, fick inte igång den utan drog hem eländet. Väl hemma kunde jag konstatera att hela motorn var uppfylld med bensin. Tömde ur ca 8 liter. Motorn har alltså börjat gå otroligt fett. Bytte bränsletrycksregulatorn, prövade byta LMM, bytt spridare, mätt upp givaren under insuget, visade ca 2300ohm vid 20 grader och ca 9500 ohm vid -8 -10 grader, så den verkar funka.
Returen går att blåsa igenom så den är inte blockerad. Provat att köra så motorn får luft 'utifrån' dvs inte genom turbo eller ic. (LMM på trycksidan innan spjället.)
Satte dit lambda sonden (som man givetvis slarvar med haha)
Satte en brytare på Högtryckspumpen, när den är avslagen går motorn, dåligt och fett, och dör när man varvar den ca 2500-2000rpm. Slår man på högtryckaren tvärdör den och blir nersurad direkt.
Här har ni nåt att fundera på!! Mycket tacksam för svar ifall nån har nån ledtråd.. Mvh Per
Update: Hittade felet: styrenheten hade lagt av. bytte den och bilen gick som den ska igen! Hur den gick sönder är ju ett mysterium men nu funkar det iallfall.
Snus, svets och kaffe..