Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monado
Har varit på besiktningen två gånger nu och provat alla fulknep som man kan tänka sig.

I alla fall, det handlar om en 460 -94 som har på tok för höga avgasvärden.

CO 7,9 (0,5) HC 286(100)
CO 2500 6,7 (0,3) Lambda 0,81(0,96-1,04)

Jag var ute idag och kolalde felkoder, men är inte riktigt säker på vad de betyder så.
Uttag 2: 2-3-2
Uttag 6: 1-2-2

Hoppas någon skulle kunna komma med några pålitliga råd (som alltid här =) )
av Bj_
kolla på denna sida( om den funkar tar lång tid at ladda) lycka till :D
av Monado
Har besiktning nu innan jul och vore glad om någon kunni g skulle kunna bermhärtiga sig över problemet...

bilen drar även på tok för mycket bensin, runt 1,5 l/milen blandad körning. Ska byta lambdasonden imorgon, men tror inte att den kan ha så stora påverkningar på det hela.

Har funderat ett tag på om det kan vara tempgivaren till motorstyrningen eller termostaten. Tempmätaren ger knappt aldrig utslag men ibland så får den för sig att hoppa upp och ner. Det ryker även om bilen när man kör korta, under några mil, då är det vit rök som kommer ut.

Jaja, hoppas att det finns någon som har bra erfarenhet av detta för om lambda-bytet imorgon inte går vägen hos besikningen så blir det nog skroten nästa.
av blomman
Visar värmen fel i bilen är mitt tips tempgivaren.
Var lika på min 850 bytte den och det vart kanon.
Det är det billigaste tipset,byt och testa först på någon mack eller dyligt innan lamban byts.
Mina värden:

Jag hade på min följande:
Co 9.6 (0,5)
Co 2500 7,9 (0,3)
Hc 390 (100)
Lambda 0,78(0,96-1,04)
Användarvisningsbild
av Nebu
Att du läst felkoderna är ju bra men jag vill även veta vad för motor du har så att jag vet vilket styrsystem din bil har. Hade för mig att man endast kunde läsa av Fenix system på 440/460/480. Uttag sex kod 1-2-2 vet jag inte vad det kan vara men gissningsvis hjulsensor hö fram. Men felkod 2-3-2 på uttag 2 är syre sensor.
jag skriver gissar, för detta gäller Fenix bränsle system.

Om du redan har fixat på bilen så är jag nyfiken vad det var som var fel?

Lycka till

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]