Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_lovers
hejsan jag har några frågor. jag har nyligen haft 2 st volvo 240 men ena var så risig och den andra hadde en skuren motor så jag tog motorn (b230 a ,förgasare) till den frächare och nyare (240, 86) men nu är det så att jag han bara starta bilen köra kanske ca 200 meter och parkera och varva så dog den, men jag tror det kanske kan vara is-propp. men jag är inte säker. också är det ett till fel. när jag svänger så rör sig hjulen efter ett till två varv på ratten. ganska faligt. så nu står den på gården, motorn går runt och allt verkar bra men stiften är torr. vore glad för alla svar!
Senast redigerad av 1 volvo_lovers, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Du måste nog beskriva lite bättre om årsmodell och motortyp, förgasare eller insprut etc. etc.
Du säger själv ordet ispropp. Det innebär att att du inte har någon glykol i kylaren? Detta är ju i sig ett generalfel, men knappast någon orsak till att motorn skulle vägra att fungera.
Du bör nog först göra dom vanliga felsökningarna, finns det bränsle, finns det gnista? Bränsletillförseln kollar du enklast med startspay. Startar motorn på det, men inte på sitt vanliga bränsle, så ligger ju felet i bränsletillförseln. Startar den inte på startspray, så är det ju troligt att tändningen felar.
Har du gjort en självkoll efter motorbytet? Har du fått allt på rätt plats, rätt delar till årsmodellen (viktigt vid insprut), rätt inställningar och justeringar m.m. Det är mycket att kolla upp innan man kör iväg.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]