Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metallica
Tjenare

Var ute och åkte här om dagen när bilen helt plötsligt började hacka och gå ryckigt. Till en början var det inte så farligt men blev värre och värre. Till slut gick det inte köra alls längre, då den knappt orkade va igång.
Kvävs när jag gasar och ibland blire förgasarsmällar.

Brytare, kondensator, tändstift och fördelarlock är nytt sen några veckor, likaså förgasar membranet. Hade bort fördelarlocket och kollade brytarna samtidigt som jag körde på startmotorn. Gnistan hoppade lite överallt vid brytarna så jag prövade med en annan, bättre begagnad. Gnisthoppandet försvann men bilen går lika skit fortfarande. Har även testat en annan kondensator utan framgång.

Vad kan det vara för fel?
Vad ska brytaravståndet ligga på?
av anp
Felinställd eller hoppad kamrem?
Förgasarmembranet brukar vara orsaken till det du beskriver. Du har bytt det skriver du, men det kan vara värt att kolla ändå.
Kolla också så att det är rätt monterat.
av Metallica
Vet inte hur kamremmen ser ut, men har prövat att lossa på spännrullen och dra åt den igen. Kanske vore värt att plocka bort kåpan och ta en kik på't..

Har kollat membranet och det satt rätt och ser jättefint ut.
Vet inte alls vad jag ska hitta på härnäst, några fler ideér?
av anp
Du kan oftast kolla remmen utan att lossa kåpan.
Vevmarkeringen ser du ju enkelt, kammarkeringen brukar kunna ses genom glipan mellan topp och kåpa. Sarkeringen i fördelaren syns om du lyfter på fördelarlocket.
av Metallica
Har nu kikat på remmen, såg bra ut!
Var och köpte mig nya brytare och kondensator idag (igen!)
Ställde brytaravståndet på 0,4mm och ändrade elektrodavståndet på stiften från 0,6 till 0,7. Bilen går helt okej nu, tvekar lite på på högre varv dock. Fast det problemet kanske ligger i förgasarn för den har aldrig gått riktigt rent. Fattar inte varför splitter nya brytare lägger av, liksom bättre beg därefter. Får se hur länge den går denna gång...
Användarvisningsbild
av igelkottar
Metallica skrev:Har nu kikat på remmen, såg bra ut!
Var och köpte mig nya brytare och kondensator idag (igen!)
Ställde brytaravståndet på 0,4mm och ändrade elektrodavståndet på stiften från 0,6 till 0,7. Bilen går helt okej nu, tvekar lite på på högre varv dock. Fast det problemet kanske ligger i förgasarn för den har aldrig gått riktigt rent. Fattar inte varför splitter nya brytare lägger av, liksom bättre beg därefter. Får se hur länge den går denna gång...
Kolla upp förkopplingsmotståndet om du har det, det sitter före
tändspolen från startnyckeln.
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]