Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Jag har ett tag haft ett "klonkande ljud" från framvagnen. Idag av en ren tillfällighet när jag skulle byta olja så upptäckte jag anledningen.
Jag inser att jag måste byta detta, men vad heter delen och vad är den till för?

http://upload.imgspot.com/u/07/317/10/Volvo1.JPG
http://upload.imgspot.com/u/07/317/10/Volvo2.JPG

Gjorde om bilderna till länkar. Tog sjuttielva evigheter att öppna dom även med 8 Mbit adsl.
Dels seg server, samt för stora bilder. :wink:

Mvh/ Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av Nexus
först trodde jag det var en bild från Titanic :wink: . krängningshämmarstag eller stabilitetsstag skula jag benämna det som.
Och av dess namn så hjälper staget att stabilisera framvagnen då det kränger när bilen svänger :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo bilden är tagen med mobilkameran.

Mekonomen har något som kallas stabilisatorstag (vä/hö) för 234:- men de har ingen bild på just detta :( Men man får väl gå in i butiken och be att få titta på ett.
Användarvisningsbild
av Nexus
stabilsatorstag är det kan jag lova till 100%. Tittade på mekonomen på min v70 för att se deras benämning på detaljen då "kärt barn har många namn"
sen strev jag stabilitets stag istället för stabilisator stag :oops: my misstake :(
På min V70 fanns det bild och ser nästan lika dan ut förutom jag har en led i båda ändar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack så mycket för hjälpen Grammse, det blir nog till att handla ett sånt i morgon då, eller det kanske är lika bra att byta andra sidan också när man ändå håller på.

Ja ja får se hur jag gör. Jag får väl i alla fall ladda upp med några liter rostlösare först :)
Användarvisningsbild
av Nexus
rostlösare??? Jag hade plockat fram vinkelkapen direkt då ny ska monteras. Lycka till Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Lilja
Haha dom bilderna ser ut som något haverikomissionen efter estonia har tagit :lol:
av anp
Har staget gått av? Bilderna sade tyvärr inte mig mycket.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det är själva infästningen som har gått av. Syns ganska väl på första bilden.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Var inne på mekonomen idag. Där sa de att fästet sitter fastsvetsat i länkarmen. Alltså måste jag byta hela länkarmen eller försöka svetsa själv, men då har man ju ett andra problem, vad tycker herr besigtningsman om det?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]