Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadMatz
Min 460 är mycket trögväxlad. Har sökt en del på forumet för att få reda på vad det beror på. På ett ställe stod det följande:

"Först och främst är det slitna bussningar på stången mellan spaken och lådan som gör att den blir trögväxlad. Kostar inte många kronor och är lätt att byta. " Jag undrar om någon vet vad detta är för delar och vad de kostar. Gärna tips på hur man byter dem också.

Det stod även i inlägget att "Castrols syntetiska växellådsolja" skulle vara bra. Jag bytte till Volvos egna växellådsolja för ett år sedan, men det hjälpte inte mycket. Är mycket tacksam för tips om detta.
Användarvisningsbild
av kallsund
Hejsan.
Hu menar du med trögväxlad? Är det svårt att få i dom eller känns själva spaken trög/kärv? Hade själv problem med att få in ettan på min förra klenod, och då var det plastbussningarna som hade spruckit. Bytte dom och det blev som "en ny bil" (Tja, i alla fall just där :wink: ). Tror bussningarna kostade runt 40 kr så det är ju väl värt ett byte. Man kan märka om dom är dåliga genom att spaken känns lite sladdrig och "lealös", och växlarna blir svåra att få i.

Byte: Bussningarna består av två små plaströr som sitter i "nederändan" av växelspaken, under bilen alltså (Klar fördel att ha tillgång till en lyft.) Genom bussningarna löper en sprint som håller fast det stag som sedan löper fram till växellådan. Tror sprinten sitter fixerad med en insex-skruv (Man ser hur det är ihopsatt när man väl står där, det är ingen komplicerad konstruktion). Lösgör sprinten och knacka ur den, sedan är det bara att pilla dit de nya bussningarna. Är lite osäker på om bussningarna skall sitta i själva växelspaken eller i staget mellan spak och växellåda, men det ser du ju när du grejar med det. Minns oxå att vi hade det lite jobbigt med att få dit sprinten igen, det var lite tight, så ha gärna lite smörjmedel till hands.

Lycka till.
:D

Mvh
Kalle
av Bj_
tja. mitt tips är att praya med lite rostolja/smörjolja underifrån i hålet där vexelspaken konner ut ur golvet. funkade för mig. när jag köpte min 440 så var det trögt som s...t.n att växla tills jog smorde lite :D sen dess går de tsom smort ;)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]