Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suprafredde
#148592
Brosans 240 strular som vanligt.
Förra gången va de bränslepumps relät som inte va så svårt att hitta.
Men nu e de värre o jag kan inte mycket om volvons EFI.

När man slår på tändningen så tänds alla kontrollampor UTOM lambda-lampan. Broren har bestämt för sig att den ska tändas.
Och det kommer ingen gnista när man kör på startmotorn.

Alla tips o ideer mottages tacksamt.

MVH Fredrik
Användarvisningsbild
av Fluffen
#148604
Några felkoder?
av suprafredde
#148630
Hej Fluffen.

Jasså det går att ta ut felkoder.
Hur gör man? Ska surfa runt på forumet o se om jag hittar det.

Har hittat instruktionerna nu o jag ska försöka läsa av felkoderna o ber att få återkomma, tack så länge.

MVH Fredrik
av suprafredde
#149109
Hej igen.

Måste va nått som e seriöst galet här...
Öppnar huven o sätter i den lilla kabeln i hål 2 eller 6.
När jag slår på tändningen börjar dioden lysa svagt.
Sen när jag håller ner knappen så skiner dioden upp men sen slocknar den när jag släpper och går tillbaka till att lysa svagt.
Oavsett om jag håller knappen inne 1 2 3 4 5 etc sekunder så händer endast ovan nämnda. Dvs jag får inte ut någonting alls...

Knasig bil denna 240 :???:

MVH Fredrik
av suprafredde
#149431
Om ingen har några ideer så kanske någon har ett elschema till min bil så ska jag nog själv kunna hitta felet.

MVH Fredrik
Användarvisningsbild
av Fluffen
#149432
Slutade lambdalampan lysa i samband med startvägran?
Hur ser rotor,tändkablar,fördelarlock och tändstift ut?
Har du prövat att byta ut tändmodulen?
av anp
#149453
suprafredde skrev:Om ingen har några ideer så kanske någon har ett elschema till min bil så ska jag nog själv kunna hitta felet.

MVH Fredrik
http://www.volvoracing.se/volvo_200.htm
av suprafredde
#149799
Idag jobbar jag som vaktmästare på ett slott i skåne.

Att ecun inte vill ge ut någon kod och att lambda lampan inte lyser klurade jag ut att det måste ha nått att göra med spänningsmatningen till själva ecun. Slump eller tur eller vad vet jag inte med där va glapp i säkringshållaren som sitter 10cm från batteriet o går in i kabelhärvan.

Tack för er vilja att hjälpa till.

MVH Fredrik PS bilen bara sprang igång direkt haha :shock:
Man har kanske valt fel yrke...
av Addict
#149895
Ja det där är ju en standardpryl på 240... Har själv klippt bort säkringshållaren och satt en ordentlig kapslad variant istället.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]