Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meckar Lasse
hej !nu har jag bytt samtliga bromsok,o huvud cylindern.när jag luftar får jag inget tryck,varför? pedalan känns konstig,släpper liksom när den närmar sig golvet o knarrar när man luftar.när man luftat o trycker ner pedalen sjunker den liksom igenom.vet någon vad detta kan beropå.
av meckar Lasse
hej GT mannen! tack för tipset.nipplarna sitter uppåt.problemet kom först när dom främre oken byttes,funkade när dom bakre hade bytts.lampan för fel på broms kretsen lyser ibland med ,men det gjorde den tidigare med.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Antingen så har du fortfarande luft i systemet, börja med
huvudcylindern för det kan slå stopp redan där.

Gör samma som vid ventilerna, sedan kan du lufta i vanlig ordning.

Hjälper inte detta så har du antagligen trasiga packningar vid
oken och/eller huvudcylindern.
av Arne
Lufta i ordningsföljd, hö. bak, vä. bak, vä. fram, hö. fram.
Användarvisningsbild
av niklas gson
meckar Lasse skrev:hej !nu har jag bytt samtliga bromsok,o huvud cylindern.när jag luftar får jag inget tryck,varför? pedalan känns konstig,släpper liksom när den närmar sig golvet o knarrar när man luftar.när man luftat o trycker ner pedalen sjunker den liksom igenom.vet någon vad detta kan beropå.
har du bytt slangarna ..kan spöka rejält om dom löst upp sej invändigt..
hade problem på en 142 en gång i tiden höll på att bli tokig innan jag förstog att det var slangarna.. :D
av meckar Lasse
tjenare !meckar lasse här igen.tack för alla tips,men jag blir tokig.alla oken bytta,skivor bromscylinder slangar fram.pedalen känns som den rammlar igenom.felet uppstod när jag bytte dom främmre oken ,dom bakre byttes först.jag har pluggat bromscylindern, o då är pedalen stenhård.kan man suga ut oljan på något sätt? eller blåsa tryckluft genom luftnipplarna baklänges, eller kan något ta skada.
Användarvisningsbild
av freak1
Köp en sån här 42-71340 bromluftningsverktyg på mekonomen, kostar 175:-. Den är värd varenda krona.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]