Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zewmah
Tjenare,

Tjejens temperaturvisare i instrumentpanelen på hennes 93'a Volvo 440 (B20F) har fått psykbryt och visar nu ständigt maxtemp. Har tidigare strulat pga ärgad anslutning, detta visade sig genom att mätarn dog lite hipp som happ - har kontrollerat detta och anslutningen ser fin ut.

Även testat att rycka sladden till givaren helt och hållet, men mätarn visar fortfarande max. Det som jag tycker är lite skumt är att den borde väl ändå visa noll och inget när man drar sladden?

Vad är då nästa steg att felsöka? Eller är det enklast att bara skita i att felsöka och köpa en ny tempgivare hos Volvo?

Hälsningar,
/z.
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Hmm, om du ryckt sladden till givaren och det ändå står på max så borde väl felet inte ha med själva givaren att göra? Känns mer som själva instrumentet tycker jag (?)

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
av igelkottar
Står den på fullt även om bilen är avstängd?
av zewmah
Kallsund: exaktemundo, tyckte det verkar lite jobbigt att riva upp instrumentbrädan bara och ville höra om det exempelvis kunde vara nån säkring eller liknande.

Igelkottar: Nope, är på noll när tändningen är frånslagen. Slår ut på max (och temp-varningslampan lyser) så fort man sätter tändningen i radioläge eller drar igång motorn.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]