Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puma
Nu har jag ännu ett litet problem med min lilla BETTAN....
det är nämligen så här att längst fram sitter det en stor rund fet avlång sak tror det är katten.
jag har kollat på skroten och de tar 2000 kr och en helt ny kostar 3000 kr...

jag har lagat det med biltemas pasta för lagning av ljuddäpmning....

vet någon hur jag ska kunna fixa en sådan billig eller vad tycker ni är bäst att göra....

sen är det en annan sak min ljuddämpare skramlar när jag gasar på när jag står stilla.... var kan det vara någon som kan eller vet vad det kan vara?

ha de
Användarvisningsbild
av Ramon
Vad är det som är fel på katten? Eller vaför måste du byta/laga den? Förresten, du skrev att denna sak du tror är katten sitter längst fram... Längst fram sitter ju den främre ljuddämparen, senare kommer katten, den brukar sitta mellan främre- samt bakre ljuddämpare.

Beträffande det skramlande ljudet, så vet jag inte ifall detta problem finns på 400-serien, men på 700-serien och i viss mån på 900-serien, så vibrerar en skyddsplåt till avgassystemet framtill under motorn, närmare bestämt vid grenröret. Denna kan man antingen ta bort, men det är inte så bra för det är bra ifall man har en skyddande plåt där, eller så kan man svetsa fast den så slutar den skramla... Ett tag i alla fall :D
Användarvisningsbild
av Dobermann
Inte för att jag någonsin har skruvat med Volvo 400..men den främre burken måste väll ändå vara katten???
Användarvisningsbild
av Ramon
hm, nu börjar jag bli lite fundersam... Är inte helt säker på det, men katten brukar ju vanligtvis sitta efter främre ljuddämpare om jag inte är helt ute och cyklar... Någon på forumet som vet säkert?
av Puma
Ramon skrev:Vad är det som är fel på katten? Eller vaför måste du byta/laga den? Förresten, du skrev att denna sak du tror är katten sitter längst fram... Längst fram sitter ju den främre ljuddämparen, senare kommer katten, den brukar sitta mellan främre- samt bakre ljuddämpare.

Beträffande det skramlande ljudet, så vet jag inte ifall detta problem finns på 400-serien, men på 700-serien och i viss mån på 900-serien, så vibrerar en skyddsplåt till avgassystemet framtill under motorn, närmare bestämt vid grenröret. Denna kan man antingen ta bort, men det är inte så bra för det är bra ifall man har en skyddande plåt där, eller så kan man svetsa fast den så slutar den skramla... Ett tag i alla fall :D
tja...
jag kan ta foto på det så ska jag ladda upp den här....
hoppas på hjälp.... är lite orolig faktiskt.... min bil luktar bensin och jag tror därför katten rökit.... har lagat en gång.... det är just den runda avlånga saken som gått sönder.....

jag har en skyddsplatta och jag misstänker att det är den med.... tack ändå... :lol:
av Puma
Dobermann skrev:Inte för att jag någonsin har skruvat med Volvo 400..men den främre burken måste väll ändå vara katten???
ja det säg s vara det.... min pojk säger även det med....

snyft :cry:
av Puma
Ramon skrev:hm, nu börjar jag bli lite fundersam... Är inte helt säker på det, men katten brukar ju vanligtvis sitta efter främre ljuddämpare om jag inte är helt ute och cyklar... Någon på forumet som vet säkert?
men det är ju den avrunda långa saken som gått sönder på min lilla bettan...
ska lägga upp ett foto sen på den...

ha de :cry:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Katten sitter alltid längst fram.
Men som sagt, vad är det för fel på den? Det finns pirat också, för c:a 1500 men då får man svetsa lite...
av Puma
Sparkz skrev:Katten sitter alltid längst fram.
Men som sagt, vad är det för fel på den? Det finns pirat också, för c:a 1500 men då får man svetsa lite...
men det går inte så bra att svetsa då kan allt gå sönder...
vill hellre ha orginal...

men tack ändå....
det är hål längs fram vid packningen eller grenröret till katten och jag har lagat det med biltemas pasta....
av pytten
Bytte hela systemet på min 460 -94... Vansinnigt irriterande att det bara finns 2 upphägningar på hela systemet... Hur jag än försökte så hänger ljuddämparen nästan i asfalten.... Fick knyta upp fanskapet med ståltråd... Det ska väl inte vara meningen på ett nytt system va??
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]