Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dark_Vader
Tjena, nu var det ett antal år sen som jag hade en 240 men en tjejkompis till mig har en 244 GL-86

Hon frågade efter hjälp och sa att tutan samt att helljuset inte fungerade - kollade lite och gissar på reläet.

Dock tänkte jag fråga innan jag byter ut något:

Sitter det ett relä till signalhornet också och vilket av reläerna hör till helljuset? Det sitter två stycken vid batteriet - ett dubbelrelä i aluminium utförande som ser rätt gammalt ut samt ett vanligt.

Och om det inte är ett relä till signalhornet, vad ska jag kika efter då? Kollade titan med direkt ström och konstaterade att den funkade.

Säkringarna under ratten är också kontrollerade

Någon som har ett tips?
av Nordda
"klickar" det inte ens när man slår på helljuset då? Isf är det ju bara att slå av och slå på och känna på reläerna vilket det är. Men jag tror det är dubbelreläet. Tror det iaf var det på min då jag kopplade extraljus.

Om det kommer ström till tutan så är det väl bara tutan det är fel på? Vill du va säker så ta 2 kablar och koppla till anslutningarna på tutan och sen prova direkt på batteripolerna. Då hör du ju om den funkar eller inte. :)
av Dark_Vader
Reläerna klickar inte alls - annars hade det ju varit en smal sak :)

Provade tutan och den verkade fungera med direkt kabel.
av Rådlös
Signalhornet matas direkt från säkring 2. Kontakten i ratten går till jord när den manövreras.
Strålkastarna inklusive ljustutan matas från ett stegrelä. Det i sin tur får matning från/till? flera håll, men bland annat från ett huvudljusrelä. Anslutet till säkring 7.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Inte ovanligt att blinkersspaken (ljustuta) ger upp efter lång och trogen tjänst, värt att kolla upp innan man sliter sitt sista hår.
av Dark_Vader
Hej, har haft lite dåligt med tid med detta. Men tack för alla svar!

Konstaterade att det inte var relät, eller heller för den delen blinkersspaken.

Jag lossade på rattkåan (Jobbigt som fan när det finns choke på) och det är två jordsladdar som av någon anledning fallit av, från en för mig okänd jordningspunkt.

Någon som vet var dessa två sladdar ska sitta fast?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Dom ska sitta i en av de skruvar som håller själva "spakstället" på plats på rattstången.
Sitter 1st på vänster sida och 1st på höger om jag inte minns fel.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]