Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, nu är det så att jag nyss ställt in tändningen på 240n och efter det gick den fint och mjukt, före det så hoppade den fram utav bara f*n.

Sen i lördags så körde jag ganska mycket på kvällen. Sen igår då jag skulle träna så hosta den lite och vibrerade mycket så jag ställde tändningen igen och den hade sänkts från 10 till 5 grader. Men den rycker fortfarande. Hela bilen vibrerar dessutom. Man kan ju tro att kardan sitter löst!

Jag våldkörde inte eller nåt på lördagen, enda som jag gjorde var att jag låg på ca 150 km/h på motorvägen på väg hem 4 på morgon. Dan efter var den störd.

Brytare, rotor, kondensator och fördelarlock byttes i juni. Öpnnade på det och trodde det var nå fukt som spökade men det var torrt.

Någon som har nån teori?
av anp
Tändningen orsakar i sig inte sådan vibrationer, och de gradtal du anger är inga extremer på något vis. Även om 5° kanske är väl lågt.
Hostningar och misständningar skulle jag hellre relatera till förgasaren, och co-halt eller förgasarmembranet.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
är det en för knasar volvo byt membranet i förgasarn kostar en strunt summa men du får en behagligare bil på köpet; kolla även att där är olja i fögasaren annars kan den gå underligt vill ja lova 8)
av Nordda
Bytte membran i somras för jag tyckte den drack förgasarolja men det var tydligen inte därför. Häromdan var det ganska torrt i fuggen så det är väl bara att prova att byta igen då.
av anp
Membarnet behöver troligen inte bytas om du bytte i somras, kontrollera dock att det är rätt monterat och att inga hål finns i det.
Kolla att olja finns i dämpkolven, atf-olja ska det väl vara enligt rekomendation, men Vanlig motorolja fungerar också. speciellt om bättre dämpning önskas.

Prova öka co-halten något för att se om skillnad kan märkas.

Kolla efter luftläckage när du ändå har huven öppen. Slangen till bromsservot kan läcka vid gaspådrag, om den är dålig, och då orsaka riktigt dålig motorgång.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Olja i förgasaren kollar man lite då och då då det är normalt att oljenivån sjunker. Kolla även att dämpkolven inte kärvar, tryck upp den sen du fyllt olja och se om den faller ner helt själv.
av Nordda
Justera co-halten måste man ha spec.-verktyg till va? Stoppar väl i verktyget uppifrån?
av anp
Nordda skrev:Justera co-halten måste man ha spec.-verktyg till va? Stoppar väl i verktyget uppifrån?
Beror på förgasaren, troligtvis har du en justerskruv på sidan av förgasaren, intill bränsleröret.
En del förgasare ( Pierburg ex,vis ) justeras underifrån, genom att höja/sänka munstycket via en försänkt 8mm sexkantsfattning på undersidan av förgasaren. Vissa strombergare har en liknande justering, men de tror jag ej fanns på 240 någon gång.
av Nordda
Tvivlar starkt på att det är förgasaren. Imorse när jag skulle starta den fick jag gnugga ett tag. Fick så småningom igång den, kunde krypa en km i 40 km/h och det bara "durrade" om motorn, baktände med....helt plötsligt röck bilen till och drog iväg 10-20 meter som vanligt sen sakta den in och "durrade" igen men sen så småningom "gick den till sig" när den blev varm.

Stannade på en mack för att hämta pengar och motorn var varm och bilen gick inte igång. Tog lös fördelarlocket för att kolla om det var fukt i men icke, satt tillbaka det och bilen startade och gick som vanligt, bara små ryck då och då.

Jag tror det är något tjall i fördelaren så den inte går på alla cyllar, men allt i fördelaren är bytt; rotor, kondensator, brytare, lock och tändkablar i juni.
av anp
Öppnar brytarspetsarna som de ska?
Å andra sidan borde inte bilen gå bra ibland, om de står fel.

Felinställd kamrem, tät ljuddämpare, brytarspetsar/kondensator ( kan haverera på kort tid vid otur ) dålig bränslepump, tätt luft/bränslefilter... Listan kan tyvärr göras lång.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]