Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Powder
Någon som VET om det är jävligt att lyfta över en b 21E till en gammal 140:a kaross , och i så fall hur jävligt?.?Platsmässigt och elmässigt? vol:-)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vad det gäller elen så är det inga problem, men däremot är man väl mer eller mindre tvingad att "rakställa" motorn med allt vad det innebär och bygga om en hel del bl a bromsservo, motorfäste, avgassystem, generatorfäste osv. Googla lite så hittar du säkert mer information i ämnet.
av Powder
Hittar ingenting på google . Är nog inte så bra på att söka.. Är det inte en massa elboxar och relän till motorstyrningen? Och varför rakställa den? Den bör väl rymmas ändå? vol:-)
av Rådlös
Det beror helt och hållet på vad du söker på Google. Dom svarar bara på din fråga, ditt sökord, och har du ställt rätt ord så får du ett innehållsrikt svar med många förlängningar av texten. Dessutom ännu mera länkar.
Ett exempel. Jag skrev "rakställa B21", och här är ett av svaren:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Det finns naturligtvis många andra forum om detta, och säkert en hel del även på detta forum om du använder sökfunktionen.
Hursomhelst så framgår det att andra har gjort samma montage före dig, så det är inte omöjligt. Mycket hänger nog på dina egna resurser i utrustning, verktyg, lokal m.m.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Det är inga boxar eller så då insprutningen är "mekanisk".
Motorn hamnar rak om du ska ha kvar M40 lådan och då får du problem med att insuget tag i bromservot. ta ev en sprängkåpa B21/M40 eller B21 och en M45-46 med kåpa men då måste du göra om mellanaxel, ev kardantunnel, tillkommer gör elpumpar, returledning, motorfästen mm mm Det du får är några med hk för en massa jobb. enklare då att byta till en piggare b20 eller fixa den du har.

Renovera B20 blocket/toppen o plana den 2mm, D, K-kam, frächa SU HIF 6 så får du samma hk som i b21e om inte mer :D
+ Att du behåller värdet i bilen
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
håller med hasse63 tidiga 140:or börjar det bli ont om=ökande priser 8)
av Powder
Glömde maby säga att det är en gammal polisbil. så den är uppkollad ca160kus . men får tacka för kloka tips!
vol:-)
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ännu större anledning att behålla den så original det går.

Får man fråga varför du vill byta motor, drar den mycke bränske så byt förgasare ev bestycka om och byt till snällare kam.
av Powder
Förlåt men jag skrev ju naturligtvis fel i rubriken :(
Det är ju en B21E........

140:an har Har fullbur och är "skrotad" = Finns ej i papperen så att därför vill jag ner men B21:an och enbart ha den som isbil.
Så om någon sett eller hört något om liknande projekt så är jag evigt tacksam.
Ska nog börja bygga i helgen.
Vissa säger att bromsservon tar i insugsröret, att grenröret tar i innerskärmen och att man måste dit med ett tråg från en b20 om man inte tänkt rakställa. Och andra säger att det bara är att tjoffa ner den och att allt passar som ett smeck .
Ser gärna bilder om någon har det. eller en länk.
Vill tacka alla för snabba svar.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]