Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej!
jag funderar på att köpa en 245:a -86 som e besiktad till 0802 oskattad... men då är frågan vad skatten kostar... vill inte lägga hur mycket som helst på skatt...

Det är vad jag vet om bilen, men jag tippar på att det är en b230a motor i, o en manuell växellåda vet jag men annars inte mycket mer...

Mvh Lennart
av Mazen
Min 89:a kostar knappa 19 hundringar.

/Mazen
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
ok... men vad kan denna kosta då tro? samt hur mycket kan den tänkas förbruka/mil?

Min 144:a har ju pajat men de va en automatare det o sörplade glatt i sig ca 1,1l/mil men 245:an är je en manuell så vad kan den dra? 0,9 kanske?

Mvh Lennart
av Udenius
Ruskigt enkelt att ta reda på om du har reggnumret

https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/

Surfa annars upp en liknande bil på blocket av samma årsmodell, lär ju inte vara skillnader att tala om så länge du inte köper glt eller tic.

Lycka till med din nya bil, av bästa årsmodellen! :-)

// Andreas
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
ok... men jag har inte reggnummret annars hade det varit busenkelt o lista ut... men varfr är just 86 den bästa årsmodellen?
av anp
Skatten för bensinbilar är väl ca, 1,30 per kilo i runda slängar.
Ger ju ingen exakt summa, men en hint om slutsumman i vart fall.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
kollade på en likadan 245:a o den hade en skatt på 1818:-/år inte så farligt...
av Udenius
Haha, kanske för att jag har en sådan, dock 244, men också för att man får nya karossen men samtidigt allt bra som INGEN katalysator, förgasarmotor och femväxlade lådan utan strul med OD (ja, jag vet att ni tycker den med OD är bättre, men min låda har rullat 45k utan minsta problem så jag är för ändamålet nöjd med den)

// Andreas
av Rådlös
Tänk på att du frågar om en bil som är 21 år gammal. Bränsleförbrukning är ju beroende på en lång rad faktorer, bilens mekaniska kondition, ditt körsätt, bilens körmiljö (kallstarter) etc. etc.
Om du hamnar på en siffra runt litern, eller möjligen strax under, så har du kommit nära genomsnittet. Visst det går att pressa, men det kräver åtgärder.
av Udenius
Så sant, min 244 drar vanligtvis run 0,9, ligger stabilt runt 0,8 vid långkörning (B230A med förgasare). Det har den gjort sen jag köpte den 99 och jag har kört den 20k sen dess. Kanske har jag haft tur, det enda jag gjort är att bytt nål och munstycke en gång. Har dock kört en 245:a som blandat drog 1,9 med förgasare så visst har inställningar och konditionen stor betydelse. Jag antar att det i detta fall inte handlar om en bil som skall rulla mycket, och då kanske förbrukningen spelar mindre roll. Bara den är billig att äga och laga.

// Andreas
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]