Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazen
Dax igen, nya problem med det gamla liket en 245-89:a B230F
Nu är det soppapumpne som gett upp (tror det iallafall)
Och frågan är om det huvudpumpen som behöver bytas eller förpumpen.

Symtom:
Körde som vanligt till jobbet i förra veckan, inga problem, men efter ca 10-15 km försvann gasresponsen hipp hopp, fick växla ned på tvåan och då blev det liv igen och det rullade Ok i en knapp km, sedan samma sak, men nu dog bilen helt.
Kunde starta den direkt och det funkade på tvåans vxl i ngra hundra meter för att sedan tvärdö på nytt.
Nu var den sten dö, ville prompt inte starta och jag trodde först det var ngt med tändningen då jag (vilket ni på forumet hjälpt till med tidigare) nyligen bytt sopparelät.
Nej den är stendöd trots bra gnista.
Bilen fick då stå i en 5-6 timmar och när jag sedan vred på nyckeln startade den direkt och funkade ok i en halv mil.
Samma sak igen, noll gasrespons och bilen tvär stannar.
Fick igång den efter att ha "dunkat" på tanken, men det varade i några hundra meter ( Oj det blev ett långt inlägga detta :D ) blev till slut bogsering hem.

Har jag rätt i att misstänka pumpen eller kan det vara ngt annat???
En ny huvudpump såg jag på Mekonomen för 1400:- och det skulle vara guldvärt om man slapp köp en ny (vet inte om jag vill slänga ut mer pengar på liket)

/Mazen
Senast redigerad av 1 Mazen, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Huvudpumpen hör du om du vrider på tändningen och har dörren öppen. Då ska det surra under bilen. Förpumpen är lite svårare att höra. Men be nån lyssna i påfyllningsröret när du vrider på tändningen, s åkan man med lite tur höra den pumpen oxå.

Men hör du huvudpumpen under bilen, så är det inte den som felar, och problemet borde vara ganska lätt att lokalisera.
Förpumpen är inte helt kul att byta. Men på en kombi är det lättare i alla fall.

Sitter en liten lucka i bagaget, strax bakom ryggstödet. Där nere sitter armaturen med förpump.
Kolla så det inte är en kabel eller 2 som glappar först, innan du byter. Inte helt ovanligt att jordpunkten där säger upp sig.
Likaså kan det vara rostiga rör, så det läcker soppa. Men det borde du se när du lossat locket i bagaget.

Mvh/ Adde
av Mazen
Tack Addekarlsson, skall lyssna om pumpen surrar.
Om nu pumparna surrar och det inte e glapp kontakt, vad kan det då vara?

Den verkar vilja starta om den får stå å vila ett tag och jag har hört att pumpen kan gå ett tag trots den e paj, men man vill inte chansa å bli fast på E4:an igen
Sen kom jag på (kanske inte har ngt att göra med felet) att dom senaste månaderna har jag kört med max 20L i tanken, kan det ha ngn betydelse?

/Mazen
av Rådlös
Det finns en annan metod att kolla bränslepumpen. Mät strömmen! Detta blir lite av Hi-Tech, men kan vara något att känna till.
En tumregel säger att en normal bränslepump skall dra ungefär 1 Ampere + 1 Ampere per bar bränsletryck. Ett normalvärde för bränsletrycket är 3 bar. Det skulle i detta fallet ge ungefär 4 Ampere. Om pumpen går trögare = får jobba hårdare, så drar den mera ström.
Det är enklast att mäta detta på matningen till pumpen vid t.ex. säkringsdosan. Du behöver alltså inte krypa under bilen i första skedet.
Ett igensatt bränslefilter ger ju också liknande symtom. Pumpen får jobba hårdare. Teoretisk skulle man kunna mäta bränsletrycket med en manometer också, om man hittar ett bra mätuttag. Jag har inte kollat, men det lär stå på bränsletrycksregulatorn, på Volvo, vilket tryck det skall vara.
En del symtom kan tala för igensatt bränslefilter. När pumpen jobbar packas skräpet ihop på filtret och stänger till. När man sedan har stängt av och låtit anläggningen "vila sig" så har skräpet sjunkit tillbaka en liten bit. Sedan håller det på så hela tiden.
av Mazen
Rådlös, vilket instrument behöver jag för å mäta amperen? Kan jag mäta vid huvudsäkring under huven eller det vid säkringshållaren inne i bilen som är lämpligast? Vilket stift är det isåfall.
Är rätt dålig på bilel och har heller inga bra instrument.

Så om pumpen drar säg 5-6 Amp, kan det räcka med att byta soppafiltret, rengöra kontakt ytor. (förutsatt att pumpen surrar som Addekarlsson skriver)

Skall ta era båda svar till mig och följa tipsen, hoppas jag får tid senare i veckan.

/Mazen
av Rådlös
Du behöver en Amperemeter. Det finns speciella Tångamperemetrar, en sorts "klo" som man sätter om en elektrisk ledare. Den mäter hur mycket ström (Ampere) det går i ledaren. Dom är dessvärre inte direkt billiga, (ca 500 kr Biltema). Men även dom vanliga multimetrarna har strömmätning. Men då måste man öppna den ledaren man vill mäta på och koppla in sig mellan matningen och förbrukaren. Lite förenklat schematiskt:

Matningen(säkringsdosan)----->Multimetern(ampere)----->Förbrukaren(pumpen).

Med en tångamperemeter behöver man alltså inte öppna någon kabel.

Man måste alltså koppla i befintliga kablar med en multimeter. Och det kan vara svårt om man inte har erfarenheten. Man får inte koppla medan någon spänning (tändningsnyckel) är tillslagen. Och när man sedan skall mäta måste alla lösa sladdar och kopplingar vara isolerade så att någon kortis absolut inte kan uppstå.
Bästa mätpunkten torde vara där ledningen till pumpen är ansluten vid närmaste (i förhållande till pumpen) skarvkoppling eller plint. Alltså om du t.ex. vet att "denna kabeln går direkt till bränslepumpen!". Då är det OK att mäta på den.

Filterfelet är ju bara en hypotes från min sida. Det kan ju i princip vara helt andra fel också, men det är en fullt tänkbar möjlighet om man ser till din beskrivning av felen. Men antag att bilen har gått ett antal år med samma filter. Om du byter nu så kanske det ändå hade varit läge för det, även om det just inte i detta fallet var det primära felet. Så om du byter filtret, så har du uteslutit det som en tänkbar felkälla.
Men annars är det rätt som du antar, 5 - 6 Ampere är högst troligt för mycket ström för en bränslepump.
av Mazen
Helt rätt, det är dax å byta filtret ( har ingen aning om när det böts senast )
Jag börjar med filtret då, dock vill jag vara ngt säker att det inte blir stopp igen ute på den stora vägen - dyrt med bärgare!!
Rådlös - vad tror du om Biltemas filter för 98:-?
av Rådlös
Nej, för allt i världen! Inget unversalfilter från Biltema. Om du skall byta filter, skall du köpa ett original eller möjligen ett pirat, men det skall se ut och sitta på en speciell plats. På min -92 sitter det i motorrummet på torpedväggen. "Över pedalerna" fast i motorrummet. En grå plåtburk, något obetydligt mindre mindre än en 33 cl läskburk, med en anslutning i vardera gaveln. På några 80-talsmodeller sitter det under bilen i anslutning till tanken (där även pumpen sitter). Tyvärr vet jag inte vilka.

Var noga med att du sätter det åt rätt håll, och att det blir tätt. Kolla in det gamla först och memorera.

Tänk på att det kan vara tryck i filtret och ledningarna när du lossar det. Då sprutar det bränsle över hela omgivningen. Därför tar man först bort säkringen till pumpen, jag tittade på det i din förra fråga, men är inte helt säker, förmodligen säkring nr 4. Kolla detta noga först. Ta bort säkringen, kör motorn tills den stannar själv. Då bör trycket ur ledningarna vara noll. Det säger inte att det inte kommer att droppa bränsle när du lossar. Men det skall vara utan tryck om allt har gått bra.

Tänk på brandfaran!

Du kan förmodligen köpa ett piratfilter på Biltema, men poängtera att det skall vara till Volvo med årsmodell XX och motormodell YY. Men du skall inte ha något unversalfilter i transparent plast.
av Mazen
Det filter som Biltema säljer för 98:- är enligt deras tabell avsett för 230F, dvs volvo och inte ett plast filter modell montering mellan slang alla fugge.
Varför är det tusen spänns skillnad mellan Biltema o. Mekonomen för en soppapump? Man kan bara undra.

Rådlös, en fråga: Säkringen under huven, den som sitter på skärmkanten brevid batteriet - är inte det Huvudsäkringen till pumpen??

Och du har rätt, filtret på min 89:a sitter brevid pumpen under bilen.

/Mazen
av Rådlös
Kanske lite förbistring med Biltemas bilder? Jag sökte bränslefilter på Biltema och det visades dom här billiga plastfiltren, även om texten kanske (?) säger något annat? Hursomhelst, så skall du ha ett plåtinkapslat filter med ordentliga skruvanslutningar i båda gavlarna. Och så långt har du ju konstaterat att det gamla finns på plats i motorrummet. Ditt nya skall alltså se lika dant ut.
Det kan finnas en lös "hängsäkring" för bränslepumprelät, och då borde den finnas som du antar, bredvid batteriet. Men annars har du nr 4 i den säkringshållare som sitter inne i vänster dörrstolpe i kupen.
Vill du vara 100 % säker på hängsäkringen till pumprelät är rätt, så bör du mäta med en multimeter. Koppla till med tändningsnykeln, mät volt mellan säkringen vid batteriet och jord. Har du 12 volt så är allt OK. Stäng av med tändningsnykeln. Lossa sedan säkring 4 inne på panelen. Slå på tändningen med nyckeln. Mät mellan säkringen och jord. Får du 0 volt då, så är du rätt. Sätt tillbaka säkring 4 i kupen, och lossa i stället hängsäkringen som du just har lokaliserat. Gör sedan den procedur som jag beskrev tidigare med att lätta på trycket i bränslefiltret.
Jag håller med dig om att prisbilderna kan se väldigt konstiga ut hos dom olika firmorna. Men dessvärre har jag inget gott råd att komma med. Jag är bekväm av mig, och hade nog valt att köpa där det var enklast och på kortaste avståndet. Ibland kan ju resor till och från butik A bli längre (dyrare), än till butik B som i sin tur kanske som ligger närmare mig, men med lite dyrare priser. Men man får göra någon sorts avvägning vilket som är bäst.
Sedan kommer man ju in på hörsägen om det ena eller andra. Jag har t.ex. hör att billiga piratbränslefilter kan ha sämre kvalitet på pappret i filtret. Då skall det ha lossnat fiber och luddpartiklar från filterpappret och följt med bränslet, för att sedan fastna i insprutarna. Men detta är som sagt hörsägen och inget som jag eller någon annan "medelsvenssonbilist" kan kontrollera. Rengöring av spridare går att utföra, men jag tror inte att det är något för en vanlig hempulare?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]