- tis 16 okt 2007, 13:18
#141098
Dax igen, nya problem med det gamla liket en 245-89:a B230F
Nu är det soppapumpne som gett upp (tror det iallafall)
Och frågan är om det huvudpumpen som behöver bytas eller förpumpen.
Symtom:
Körde som vanligt till jobbet i förra veckan, inga problem, men efter ca 10-15 km försvann gasresponsen hipp hopp, fick växla ned på tvåan och då blev det liv igen och det rullade Ok i en knapp km, sedan samma sak, men nu dog bilen helt.
Kunde starta den direkt och det funkade på tvåans vxl i ngra hundra meter för att sedan tvärdö på nytt.
Nu var den sten dö, ville prompt inte starta och jag trodde först det var ngt med tändningen då jag (vilket ni på forumet hjälpt till med tidigare) nyligen bytt sopparelät.
Nej den är stendöd trots bra gnista.
Bilen fick då stå i en 5-6 timmar och när jag sedan vred på nyckeln startade den direkt och funkade ok i en halv mil.
Samma sak igen, noll gasrespons och bilen tvär stannar.
Fick igång den efter att ha "dunkat" på tanken, men det varade i några hundra meter ( Oj det blev ett långt inlägga detta :D ) blev till slut bogsering hem.
Har jag rätt i att misstänka pumpen eller kan det vara ngt annat???
En ny huvudpump såg jag på Mekonomen för 1400:- och det skulle vara guldvärt om man slapp köp en ny (vet inte om jag vill slänga ut mer pengar på liket)
/Mazen
Nu är det soppapumpne som gett upp (tror det iallafall)
Och frågan är om det huvudpumpen som behöver bytas eller förpumpen.
Symtom:
Körde som vanligt till jobbet i förra veckan, inga problem, men efter ca 10-15 km försvann gasresponsen hipp hopp, fick växla ned på tvåan och då blev det liv igen och det rullade Ok i en knapp km, sedan samma sak, men nu dog bilen helt.
Kunde starta den direkt och det funkade på tvåans vxl i ngra hundra meter för att sedan tvärdö på nytt.
Nu var den sten dö, ville prompt inte starta och jag trodde först det var ngt med tändningen då jag (vilket ni på forumet hjälpt till med tidigare) nyligen bytt sopparelät.
Nej den är stendöd trots bra gnista.
Bilen fick då stå i en 5-6 timmar och när jag sedan vred på nyckeln startade den direkt och funkade ok i en halv mil.
Samma sak igen, noll gasrespons och bilen tvär stannar.
Fick igång den efter att ha "dunkat" på tanken, men det varade i några hundra meter ( Oj det blev ett långt inlägga detta :D ) blev till slut bogsering hem.
Har jag rätt i att misstänka pumpen eller kan det vara ngt annat???
En ny huvudpump såg jag på Mekonomen för 1400:- och det skulle vara guldvärt om man slapp köp en ny (vet inte om jag vill slänga ut mer pengar på liket)
/Mazen
Senast redigerad av 1 Mazen, redigerad totalt 0 gånger.
There's no substitute for cubic inches then more cubic inches