Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Båt21
#9013
Hejsan!
Har gåt och köpt mig en gammal båt, med en marin konventerad b21.a!
Proplemet är att elen är så jäkla dålig,så jag måste göra om den! från motorn går det en kabel matta med ett 10 poligt kontakt stycke. Är det någon som har lust att förklar vart alla kablar skall gå och hur man ställer in brytarspetsarna?

Tack på förhand!
David
Användarvisningsbild
av Sparkz
#9023
Det är ju inte så många kablar på en gammal B21...
När den sitter i en 240 är det ett grått 8-poligt kontaktstycke med runda stift. (Eller 6-poligt med flatstift på äldre bilar.)
D+/61 på generatorn, röd, till laddningslampan.
Oljetryckskontakten, svart
Tempgivare, gul(?)
50 på startmotorn, blågul, till startknapp/T-lås
Magnetventilen på insuget, till ström från tändningslåset.
Båda kontrollamporna matas med plus.


Sätt brytarna med bladmått, sen måste tändningen ställas in. Skaffa en tändinställningslampa som mäter kamvinkel också, så kan du ställa brytaravståndet mer exakt.
Brytare: 0,40mm (=kamvinkel 60 grader)
Tändning: 10 grader FÖD
av Båt21
#9029
Tack så mycket! Men jag är nästan säker att k-stycket är mer än 6-poligt, det är flatstift i det,vet jag och plus och minus är ytterst på varsin sida i kontakt stycket.

Sen så undrar jag lite om kablarna som sitter på t-spolen. två av dom kommer ju ifrån ifrån kabelmattan, en av dom sitter på + och den andra på -,men av dom andra två så går en till magnetventilen på insuget ocg den andra till kondensatorn på fördelaren. Stämmer verkligen detta?
Sen ifrån k-stycktet ner till motorn hänger en kanska grov (6m) vit kabel som jag inte kan hittta någon plats till.

Väldigt tacksam för svar....
Tack
Användarvisningsbild
av Sparkz
#9031
Visst ja, tändspolen ska ha lite kablar med!
1 / - på spolen ska till fördelaren ja, 15 / + ska ha ström från tändningslåset. Det ska ju magnetventilen med så den är väl tagen därifrån.
av Båt21
#9071
Sparkz skrev:Visst ja, tändspolen ska ha lite kablar med!
1 / - på spolen ska till fördelaren ja, 15 / + ska ha ström från tändningslåset. Det ska ju magnetventilen med så den är väl tagen därifrån.
Är det någon som vet hur man får tag i ett elschema till en b21?
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]