Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej jag funderar på att montera en motorvärmare på min 240 (B21A motor). Nu är jag lite osäker på hur jag skall gå till väga. Vad ska man satsa på för typ, en sådan som man sätter in i frostpluggen eller en slangvärmare så att man kapar den nedre kylarslangen och kopplar på den där, vilket jag tycker verkar enklare. Men jag kanske har fel. Någon som monterat motorvärmare på en 240 eller någon annan bil för den delen och har lust att dela med sig av sina erfarenheter?
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har monterat slang eller vanlig värmare på diverse bilar. Föredrar vanlig värmare."Bara" bryta bort frostpluggen och i med värmaren och dra åt.
av Rådlös
En slangvärmare är mer att betrakta som en nödlösning. Det tar man till när blockvärmare inte passar. Till många bilar görs det ju blockvärmare som är anpassade och kompletta med monteringssats. Så det är ett klart bättre alternativ. Finns det så väljer man det.
"Inte passar" i det här fallet kan bero på att det inte finns fysisk plats, varken på utsidan eller insidan av motorn. Men så länge vi pratar Volvo, är det inga problem.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ett tips är att köpa allt eller åtminstone alla kablar på en bilskrot för de är då inte billiga nya. Sen om du köper DEFA, CALIX, eller (BRAKON volvos egen) har ingen betydelse.

Själva motorvärmaren mäter dom upp och kollar att den är riktig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Mekonomen skulle ha 1150:- inklusive sladdar.
En slangvärmare blir ju billigare
av anp
Tomas88 skrev:Mekonomen skulle ha 1150:- inklusive sladdar.
Av alla bilar jag skrotat, så är det få som haft en fungerande slangvärmare. Man kanske inte skall dra för stora slutsatser av det, men det är tänkvärt i alla fall.
Sedan är väl en blockvärmare mer effektiv än en slangvärmare, då den värmer både kylvatten och motorblock alt, topplock, gissar jag.
Slangvärmaren omges ju av luft som inte lagrar (spill)värmen värmaren avger.

Begagnad värmare är helt klart ett bra alternativ om den testats i vatten innan.
Användarvisningsbild
av Tomas88
anp skrev:
Av alla bilar jag skrotat, så är det få som haft en fungerande slangvärmare. Man kanske inte skall dra för stora slutsatser av det, men det är tänkvärt i alla fall.
Sedan är väl en blockvärmare mer effektiv än en slangvärmare, då den värmer både kylvatten och motorblock alt, topplock, gissar jag.

Begagnad värmare är helt klart ett bra alternativ om den testats i vatten innan.
Jo en blockvärmare borde ju vara mer effektiv. Angående hur en slangvärmare håller så kan jag tala om att min pappa haft en på sin traktor i ca 10 år, och den fungerar fortfarande. Men de är ju just priset, jag har inte lust att lägga ut över 1000 kr på en motorvärmare till en bil som är 24 år gammal... man får ju ändå ganska mycket bensin för 1000 kr. Men man kanske skall försöka på skroten.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Oberonde av vad du väljer så är det ju bättre än inget. :D
av anp
Hur många kallstarter gör du per vinter?
1000 kronor bensin är nog ganska snart uppkört jämfört med användande av motorvärmare från ex,vis 5°

1000kronor ger ca, 87 liter. Vilket kanske räcker till 2-400 mils körning med kallstartad motor, utöver den normala förbrukningen.
Vid kallstart kan motorn dra upp dubbla mängden bränsle jämfört med då den uppnått normal driftstemperatur.
Användarvisningsbild
av niklas gson
Tomas88 skrev:
anp skrev:

Jo en blockvärmare borde ju vara mer effektiv. Angående hur en slangvärmare håller så kan jag tala om att min pappa haft en på sin traktor i ca 10 år, och den fungerar fortfarande. Men de är ju just priset, jag har inte lust att lägga ut över 1000 kr på en motorvärmare till en bil som är 24 år gammal... man får ju ändå ganska mycket bensin för 1000 kr. Men man kanske skall försöka på skroten.
ja på traktorn ja åk till bm o köp en där då för dom e då inte billiga kan jag lova brukar vara i metall o ger värme uta fasen o tar ström :D
fixa en blockvärmare från skroten byt oring o montera tycker jag låter om ett bra förslag måste finnas i drivor.. :D

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]