Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag frågar å en kollegas vägnar som har problem med sin 245 89 med B230F motor som dog och inte startar se'n. (han har bytt tändmodul på chans utan förbättring)

Jag har föreslagit att han kollar felkoder via diagnosuttaget, vilket han har provat, men får bara lysdisoden att tändas när knappen är nedtryckt det kommer inte ens 1-1-1. (varken i uttag 2 eller 6)

Vi provade nys på en 740 88B och han har kläm på tryckningarna.

Får man svar från två olika styrenheter (tändning & insprutning) eller är det bara en och var sitter den (dom) fysiskt?

Vi antar att om styrenhet är helkass får man inte några felkoder heller, hur vanligt är det?

Typiska skrotpriser och kompabilitet mellan olika modeller (vilka nummer skall man kolla?)

Tips mottages tacksamt!
Senast redigerad av 1 TurboLeffe, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
Boxarna återfinns under handskfacket, och vid höger a-stolpe.
Var box har sitt diagnosuttag. Vilken box som hör till 2 resp, uttag 6 kan jag ej säga.

Jag skulle byta vevaxelgivaren före ev, boxbyte. Sitter bakom motorn, ovanpå svänghjulet.

Runt tusenlappen + tror jag skrotarna tar för en box, men det kan naturligtvis variera stort. varför det kan löna sig att ringa runt till flera olika skrotar.
av Mazen
Kolla pumprelät, en vit liten dosa vid databoxen under handskfacket. Har haft problem med den själv och symptomen har varit den att bilen bara står och tuggar på starten och inte vill slå runt.
( Ett vanligt 240 problem, lödningarna på kretskortet som släpper )
Nytt relä kostar en 300 kr på mekonomen

Mazen
av TurboLeffe
Tack för svaren så här långt.

Pumprelät har vi diskuterat och det är tydligen bytt för inte så länge se'n, det känns som det mest 'akuta' för tillfället är att försöka hitta någon gemensam nämnare till varför man inte får några felkoder alls från någon av styrenheterna.

Har kollat runt lite på nätet och en vanlig orsak tycks vara oxiderade stift i diagnosuttaget, men efter att ha kollat på 740'n har vi konstaterat att vid taskig kontakt lyser dioden inte vid knapptryckning heller och det gör den ju på hans 245'a.

Det noterades även att på 740'n blinkade lysdioden kort till när tändningen slogs på vilket det inte gör på hans bil.

Eftersom det nu finns ett diagnosuttag på bilen känns helst som man vill försöka få igång det innan man börjar byta diverse komponenter helt i blindo ;-)
Användarvisningsbild
av igelkottar
Finns det gnista?
Kommer det bränsle till spridarna?
av Addekarlsson
Även om databoxen/boxarna skulle vara trasiga, så ska det sättas felkod. Är det inte minsta tillstymmelse till diagnostik, så skulle jag börja undersöka kablar till diagnostikenheten.
För det finns felkod för trasig styrenhet, och den sätts om så är fallet.

Ska ni ändå testa med en annan box, så är det Bosch-nr som ska stämma.
En box sitter på a-stolpen på passagerarsidan, den andra sitter ovanför bromspedalen.
Om jag inte minns alldeles galet, så är det bränslebox på a-stolpen och tändningsbox ovanför bromspedalen.

Mvh/ Adde
av anp
Sitter en box vid pedalstället på en -89a?

På de -90or jag skrotat har de båda återfunnits på högersidan av kupén, men det kanske är skillnad på -89 och -90 års utförande? ( eller är den högerstyrd :lol: )
av Addekarlsson
Om jag tar och läser, tolkar, och förstår, så kanske jag kan sluta säga dumma saker så ofta... :oops:
Det står ju klart och tydligt att det är en 245 det handlar om.... :oops: :oops:
Tänkte på 740 nu jag, för det var det jag såg... :lol:

På 245 har jag ingen aning om vart boxarna sitter. *erkänner mitt misstag*

Mvh/ Adde
av TurboLeffe
He he :) ja båda boxarna sitter precis som anp beskrev.

Problemet verkar i alla fall vara löst och jag skall framföra ett tack för hjälpen som ledtrådarna gav.

Min kollega plockade igår ur båda boxarna och öppnade dom för att inspektera lödningarna med förstoringsglas men de såg OK ut så han monterade ihop allt igen, rullade säkringarna i sina hållare, men det var fortfarande dött.

Med en Fluke multimeter kollade han spänningen i diagnosuttagen 2 & 6 och fann att i uttaget för tändningsdiagnostik fanns det 9,5V men bara 0,3 i det andra (att trycka på knappen drar uttagen till 0V) så han la Fluke'n mot vindrutan och började joxa med kablaget nere vid boxarna, och fick då fram 7,5V i insprutningsdiagnostikuttaget.

Efter det startar bilen igen och diagnostiken fungerar för båda enheterna.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]