Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
Jag åker numera runt i en 240 från 88 och 240 har ju alltid haft idiotkonstruktioner när det gäller ljusen. Denna modellen har ju i alla fall någon form av halvljusautomatik men en dålig sådan. Halvljusen tänds ju redan vid läge I på tändningslåset. Det innebär att jag alltid måste slå av ljusen när jag lyssnar på radion i bilen och då glömmer jag så klart slå på dem igen vid färd.

Jag skulle vilja ha så att halvljusen tänds först vid läge II alternativt när generatorn börjar leverera ström. Men 240 har ju inget halvljusrelä så hur gör jag?

Tack på förhand.
av maol
Kanske enklare att koppla om radion så att den inte stängs av när man vrider nyckeln till 0?
av Addict
maol skrev:Kanske enklare att koppla om radion så att den inte stängs av när man vrider nyckeln till 0?
Nej för då glömmer jag den på.
av Nordda
Men radion hör du väl? :P
av Addict
Nordda skrev:Men radion hör du väl? :P
Finns det något som kan glömmas på så glömmer jag det på! Helt hopplöst....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sätt dit en summer som tjuter när radion är på! :-)-)

Jag måste studera kopplingsschema lite, det borde gå att koppla om rätt enkelt. Du har ett relä till halvljusautomatiken framför vänsterfoten, under mattan.
av Addict
Sparkz skrev:Sätt dit en summer som tjuter när radion är på! :-)-)

Jag måste studera kopplingsschema lite, det borde gå att koppla om rätt enkelt. Du har ett relä till halvljusautomatiken framför vänsterfoten, under mattan.
Åhå, då är det ju bara att hitta rätt kabel att stoppa dit istället.
Tyvärr har jag ingen haynes bok till 240 så jag får klara mig utan elschema... Orkar inte köpa en bok enbart för vinterbilsskrotet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns lite scheman här, men dom till 240 är från Haynes och det känns som det fattas lite. Volvos egna scheman är enormt mycket bättre, särskilt från den tiden. Men nu åker jag till Strängnäs över helgen så jag hinner inte kolla.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]