Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
Har köpt 3 st fjärrljus nu och ska koppla in men tillverkarna verkar vilja att man sätter strömbrytaren som följer med i kupén istället för att det där ska regleras när man slår på helljus.

Går det att koppla in helljussladden som går till lysskontakten istället för den där strömbrytaren så att fjärrljuset slås på då istället?

Ett elschema vore kanon!
av Addict
Du har nog missuppfattat syftet med strömbrytaren...
Den är till för att man ska kunna slå av extraljusen vid dimma/snöfall eller liknande. Självklart ska ljusen styras av helljuset och en brytare.

Helljusets matning drar du till ena änden av reläspolen och jord drar du från kupén via en knapp till andra änden av reläspolen.
av Nordda
Addict skrev:Du har nog missuppfattat syftet med strömbrytaren...
Den är till för att man ska kunna slå av extraljusen vid dimma/snöfall eller liknande. Självklart ska ljusen styras av helljuset och en brytare.

Helljusets matning drar du till ena änden av reläspolen och jord drar du från kupén via en knapp till andra änden av reläspolen.
Men öh. Det finns ingen kabel som är meningen att man ska koppla till helljusen. Finns bara jord, batteri och 2 kablar till ljusen och 2 kablar till strömbrytaren i kupén. Inte strömbrytaren vid ratten utan en on/off-knapp.

Alla dom där kablarna går in i ett relä.
av Addekarlsson
Ja men alltså, så här: :D
Från styrsignalen för ordinarie helljus drar man en gren till extraljusreläet/reläerna (nedan kallat relä). Så drar man från relä till extraljus. Sen tar man plus från batteri/generator/säkringsbox till relä. Jord tar man från en punkt inne i kupén, drar genom en strömbrytare i instrumentbrädan eller annan placering, vidare ut till relä.
När man sen slår på denna strömbrytare, så kommer extraljusen aktiveras när du slår på helljus, precis som vanligt.
Men, är det väldigt snöigt/dimmigt, så kan du alltså med denna strömbrytare välja att bara köra på bilens ordinarie helljus. Alltså i detta läge ha extraljusen avstängda.

Mvh/ Adde
av Nordda
Addekarlsson skrev:Ja men alltså, så här: :D
Från styrsignalen för ordinarie helljus drar man en gren till extraljusreläet/reläerna (nedan kallat relä). Så drar man från relä till extraljus. Sen tar man plus från batteri/generator/säkringsbox till relä. Jord tar man från en punkt inne i kupén, drar genom en strömbrytare i instrumentbrädan eller annan placering, vidare ut till relä.
När man sen slår på denna strömbrytare, så kommer extraljusen aktiveras när du slår på helljus, precis som vanligt.
Men, är det väldigt snöigt/dimmigt, så kan du alltså med denna strömbrytare välja att bara köra på bilens ordinarie helljus. Alltså i detta läge ha extraljusen avstängda.

Mvh/ Adde
Okey...då fattar jag...nästan. Har du någon bild på allt? :D
av Addict
Nordda skrev:

Mvh/ Adde
Friskt kopplat, hälften brunnet...
Titta på relät, där har du kopplingsschema. Förstår du inte det kanske du bör fråga en kompis som kan.
av Nordda
Addict skrev:
Nordda skrev:

Mvh/ Adde
Titta på relät, där har du kopplingsschema. Förstår du inte det kanske du bör fråga en kompis som kan.
Såhär ser det ut på reläet. Men jag fattar inte vart kabeln till helljuset skall vara?

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Nordda skrev:
Addict skrev:
Nordda skrev: Okey...då fattar jag...nästan. Har du någon bild på allt? :D
På reläet står inte kabeln till helljuset med.
30 Batteri plus
85-jord Batteri eller kaross
86 till helljus kabel
87 till extra ljusen

vill du ej ha brytare kan du gå på helljus kabeln direkt vid strålkastaren
av Addekarlsson
Det är alltså på stift 85 - jord, som du tar jord från en punkt inne i kupén, genom en strömbrytare och vidare ut till reläet.
Jord finns att ta på många ställen. Bara leta fram en skruv/bult som sitter i plåt, och dra fast jord där med en ringkabelsko.

Mvh/ Adde
av Nordda
Såhär ser alla kablar ut.

Bild

Finns ingen som skall kopplas ihop med helljuskabeln.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]