- tis 21 aug 2007, 23:02
#126265
Hej jag har problem med min volvo AUTOMAT 245GL 1993, DEN DRIVER INTE
DETTA HAR HÄNT
Pedantskött rostfritt ex med 12000 ärliga på mätaren. För en vecka sedan stack jag iväg vid ett trafikljus. Efter ca 50 meter lät det som en sten fasnat inanför broms skölden. Dock var detta ingen sten utan en bult som lossnat bakom startkransen. Denna lilla skruv demolerade startkransens givarfält eller vad det heter, dvs ringen som hallgivaren avläser. den med fyrkantiga hål i. och bilen blev ståendes.
Nu har jag rivit ner lådan, ersatt startkransen med en identisk startkrans i mycket bra skick, jag passade även på att byta packbox bak och fram. Samt startmotor som började bli rutten.
Ikväll fyllde jag på 6,5 liter ATF Dexron II i lådan via stickanDET SKALL VARA 7,5 liter men det finns alltid lite kvar av den gamla.. Där efter startade jag bilen. La i driven och alla andra lägen och inte ett skit händer....!!!!!!!! Jag testar att köra motorn i ca 3 X 15 minuter. Testar olika lägen. Inget händer. Det ända som händer är att motorn ändrar varvtal lite när man går från läge R till N.
Motorn går fint men det driver inte i lådjävlulen!
Jag har testat att justera lägerna på lådan men detta hjälper inte. Jag har testat att fylla i lite extra oljam men då rann det tillslut över.
Jag har kollar och läst i Heynes men hittar ingen annan förklaring än för lite olja eller uppsök auktoriserad verkstad....
VAD GÖRA SKALL MAN LUFTA LÅDAN DÅ DEN VART TÖMD PÅ OLJA??? och isåfall hur gör man detta????? HJÄLP MIG SNÄLLA....
INGA FELKODER.
LÅDAN HAR EJ VART ISÄR. BARA DRAGEN BAKOT.
JAG TÖMDE LÅDAN PÅ OLJA INNAN JAG PLOCKADE NER DEN.
LÅDAN HAR HÄNGT UNDER BILEN MED LÅDNAS FRÄMRE DEL HÖGRE EN DEN BAKRE.
COMVERTERNS OLJA RANN UT NÄR DEN LÅG PÅ GOLVET.
JA KARDANEN ÄR MONTERAD
DETTA HAR HÄNT
Pedantskött rostfritt ex med 12000 ärliga på mätaren. För en vecka sedan stack jag iväg vid ett trafikljus. Efter ca 50 meter lät det som en sten fasnat inanför broms skölden. Dock var detta ingen sten utan en bult som lossnat bakom startkransen. Denna lilla skruv demolerade startkransens givarfält eller vad det heter, dvs ringen som hallgivaren avläser. den med fyrkantiga hål i. och bilen blev ståendes.
Nu har jag rivit ner lådan, ersatt startkransen med en identisk startkrans i mycket bra skick, jag passade även på att byta packbox bak och fram. Samt startmotor som började bli rutten.
Ikväll fyllde jag på 6,5 liter ATF Dexron II i lådan via stickanDET SKALL VARA 7,5 liter men det finns alltid lite kvar av den gamla.. Där efter startade jag bilen. La i driven och alla andra lägen och inte ett skit händer....!!!!!!!! Jag testar att köra motorn i ca 3 X 15 minuter. Testar olika lägen. Inget händer. Det ända som händer är att motorn ändrar varvtal lite när man går från läge R till N.
Motorn går fint men det driver inte i lådjävlulen!
Jag har testat att justera lägerna på lådan men detta hjälper inte. Jag har testat att fylla i lite extra oljam men då rann det tillslut över.
Jag har kollar och läst i Heynes men hittar ingen annan förklaring än för lite olja eller uppsök auktoriserad verkstad....
VAD GÖRA SKALL MAN LUFTA LÅDAN DÅ DEN VART TÖMD PÅ OLJA??? och isåfall hur gör man detta????? HJÄLP MIG SNÄLLA....
INGA FELKODER.
LÅDAN HAR EJ VART ISÄR. BARA DRAGEN BAKOT.
JAG TÖMDE LÅDAN PÅ OLJA INNAN JAG PLOCKADE NER DEN.
LÅDAN HAR HÄNGT UNDER BILEN MED LÅDNAS FRÄMRE DEL HÖGRE EN DEN BAKRE.
COMVERTERNS OLJA RANN UT NÄR DEN LÅG PÅ GOLVET.
JA KARDANEN ÄR MONTERAD

Senast redigerad av 1 Psykfall, redigerad totalt 0 gånger.