Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#126265
Hej jag har problem med min volvo AUTOMAT 245GL 1993, DEN DRIVER INTE

DETTA HAR HÄNT

Pedantskött rostfritt ex med 12000 ärliga på mätaren. För en vecka sedan stack jag iväg vid ett trafikljus. Efter ca 50 meter lät det som en sten fasnat inanför broms skölden. Dock var detta ingen sten utan en bult som lossnat bakom startkransen. Denna lilla skruv demolerade startkransens givarfält eller vad det heter, dvs ringen som hallgivaren avläser. den med fyrkantiga hål i. och bilen blev ståendes.

Nu har jag rivit ner lådan, ersatt startkransen med en identisk startkrans i mycket bra skick, jag passade även på att byta packbox bak och fram. Samt startmotor som började bli rutten.

Ikväll fyllde jag på 6,5 liter ATF Dexron II i lådan via stickanDET SKALL VARA 7,5 liter men det finns alltid lite kvar av den gamla.. Där efter startade jag bilen. La i driven och alla andra lägen och inte ett skit händer....!!!!!!!! Jag testar att köra motorn i ca 3 X 15 minuter. Testar olika lägen. Inget händer. Det ända som händer är att motorn ändrar varvtal lite när man går från läge R till N.

Motorn går fint men det driver inte i lådjävlulen!

Jag har testat att justera lägerna på lådan men detta hjälper inte. Jag har testat att fylla i lite extra oljam men då rann det tillslut över.

Jag har kollar och läst i Heynes men hittar ingen annan förklaring än för lite olja eller uppsök auktoriserad verkstad....

VAD GÖRA SKALL MAN LUFTA LÅDAN DÅ DEN VART TÖMD PÅ OLJA??? och isåfall hur gör man detta????? HJÄLP MIG SNÄLLA....

INGA FELKODER.
LÅDAN HAR EJ VART ISÄR. BARA DRAGEN BAKOT.
JAG TÖMDE LÅDAN PÅ OLJA INNAN JAG PLOCKADE NER DEN.
LÅDAN HAR HÄNGT UNDER BILEN MED LÅDNAS FRÄMRE DEL HÖGRE EN DEN BAKRE.
COMVERTERNS OLJA RANN UT NÄR DEN LÅG PÅ GOLVET.
JA KARDANEN ÄR MONTERAD :-)
Senast redigerad av 1 Psykfall, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
#126300
Om du särat converter och låda, finns risk för att du tryckt sönder något vid återmontering.
Convertern skall alltid åtfölja lådan vid demontering/montering.

Convertern, du glömde inte bulta den i startkransen efter återmontering?
av Psykfall
#126301
anp skrev:Om du särat converter och låda, finns risk för att du tryckt sönder något vid återmontering.
Convertern skall alltid åtfölja lådan vid demontering/montering.

Convertern, du glömde inte bulta den i startkransen efter återmontering?
Jag kanske är dum men, när jag drog tillbaks lådan från motorn så satt convertern kvar på startkransen, Där efter monterade jag loss comvertern genom att lossa bultarna från startkransens baksida.

Vid återmontering skruvade jag åter tillbaka comvertern på startkransen och där efter tröck jag tillbaks lådan på plats.

Med andra ord glömde jag ej att bulta convertern.
av skutte
#126305
hej undrar om du har justerat växelväljaren rätt?
av Psykfall
#126307
skutte skrev:hej undrar om du har justerat växelväljaren rätt?
Jag vet inte om det har någon betydelse hur den är justerad eller ej. Men jag har iallafall försökt att justera den så gott det går. Men jag har ju ingen drift så det är ju svårt att se vad som händer....
av anp
#126325
Psykfall skrev:
anp skrev:Om du särat converter och låda, finns risk för att du tryckt sönder något vid återmontering.
Convertern skall alltid åtfölja lådan vid demontering/montering.

Convertern, du glömde inte bulta den i startkransen efter återmontering?
Jag kanske är dum men, när jag drog tillbaks lådan från motorn så satt convertern kvar på startkransen, Där efter monterade jag loss comvertern genom att lossa bultarna från startkransens baksida.

Vid återmontering skruvade jag åter tillbaka comvertern på startkransen och där efter tröck jag tillbaks lådan på plats.

Med andra ord glömde jag ej att bulta convertern.
Då finns risken att du skadat något vid återmontering av lådan mot motor/converter.
Vet ej hur lådorna är skapta, men en packbox bör väl finnas i framkant.
Skadas den kan väl både läckage och oljetryckfall orsakas gissar jag.
Det har även talats om att man kan förskjuta själva lådinnehållet vid felaktig/våldsam återmontering. Och en automatlåda är en finkänslig/mekanisk konstruktion, som bygger mycket på korrekt oljeflöde och tryck.

Convertern skall alltid följa med lådan vid demontering/montering, genom att lossa bultarna i startkransen.
På detta vis slipper du dels risk för skada och dels oljespillet som ofelbart uppstår då converter/låda skiljs åt.

Convertern lossas genom att ta bort startmotorn, och sedan vrida startkransen tills de bultar som håller convertern blir synliga genom hålet.
Lossa dessa först, och lossa automatlådan sedan.
Convertern kan sedan med lätt handkraft lossas eller återmonteras mot lådan med viss försiktighet.
Oljespill undviks genom att tömma lådan först, och genom att dra convertern rakt ut från lådan då den står plant.
Convertern kan även tömmas på olja genom "bottenpluggen" som finns monterad i framkant ( mot motorn ) på den.

Tror väldigt många gör det misstaget att dela på låda/konverter då de tar ner lådan. Jag har gjort det 2ggr innan jag visste hur gå till väga på rätt sätt.

Utan att veta bättre, tror jag din låda bör bytas ut eller renoveras tyvärr.
En automatlåda slutar inte driva bara för att den lossas från bilen en kort stund, och återmonteras korrekt.
Bäst är nog att rådfråga en verkstad som specialiserat sig på just automatlådor.
Volvo tvivlar jag på kan svara på dina frågor på ett säkert sätt.
av Psykfall
#126468
[..........

Utan att veta bättre, tror jag din låda bör bytas ut eller renoveras tyvärr.
En automatlåda slutar inte driva bara för att den lossas från bilen en kort stund, och återmonteras korrekt.
Bäst är nog att rådfråga en verkstad som specialiserat sig på just automatlådor.
Volvo tvivlar jag på kan svara på dina frågor på ett säkert sätt.[/quote]

Är det svårt att byta pumpdrev??
av anp
#126613
Pumpdrev?
av Psykfall
#127262
anp skrev:Pumpdrev?
ÄR det möjligt att byta pumpdrev själv?? DVS ÄR DET SVÅRT.
av anp
#127326
Vad är pumpdrev?
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]