Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Odium
Tjosan!

En liten undring bara:

Går det att trycka dit 15" fälgar på 460?
Har ett par 195/65/15 vinterdäck som bara ligger o inte används....

såååå, funkar det månntro??
Användarvisningsbild
av Jan-E
Vad har du för originaldim. på din bil? 14" eller 15"? Om du räknar ut rullomkretsen på hjulet så får det skillja max +/- (plus-minus) 5%... Så fram med mattekunskaperna från skoltiden nu :)
Med vänlig hälsning, Jan-E
Senast redigerad av 1 Jan-E, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Får spelar ju ingen större roll om den itne ska besiktigas med dessa på :lol:
så frågan är ju snarare om den klarar det :D
Sitter själv och funderar på om jag kan köra 15" på min 340, sitter 13" på den idag men det är långt upp till skärmarna med de på.
/Anders
Användarvisningsbild
av Odium
Hehe, mattekunskaperna är ju i det närmasta obefintliga som du kanske vet.... Tänkte mer på om det kommer skrapa i o sånt mög? :roll:
Användarvisningsbild
av Odium
Anders: Ja det är ju samma med 14" på min... långt upp till skärmarna.

men man vet ju aldrig om skiten kommer skrapa i... kanske måste höja den lite 8)
Användarvisningsbild
av Brainy
Odium skrev:Anders: Ja det är ju samma med 14" på min... långt upp till skärmarna.

men man vet ju aldrig om skiten kommer skrapa i... kanske måste höja den lite 8)
14" fungerar utan problem då iaf? vad har du för bredd och profil?

Största anledningen till att jag vill byta är för att den vid 110km/h är uppe i 2899rpm och det drar ju onödigt med soppa.
Jädra skottkärrehjul man har på.
/Anders
Användarvisningsbild
av Odium
Brainded skrev:
Odium skrev:Anders: Ja det är ju samma med 14" på min... långt upp till skärmarna.

14" fungerar utan problem då iaf? vad har du för bredd och profil?

Största anledningen till att jag vill byta är för att den vid 110km/h är uppe i 2899rpm och det drar ju onödigt med soppa.
Jädra skottkärrehjul man har på.
/Anders
Kör på 175/65/14 nu......

Haha, ja det är sant... som på en lådbil ungefär :)
Användarvisningsbild
av Fanatic
Odium skrev:Tjosan!

En liten undring bara:

Går det att trycka dit 15" fälgar på 460?
Har ett par 195/65/15 vinterdäck som bara ligger o inte används....

såååå, funkar det månntro??
Det klart det funkar, jag har då det på min 460-96. Det är då originalfälgar. Men du kanske har en äldre modell?. Fattar inte bara att ringa till Volvo och fråga ju :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av Odium
Fanatic skrev:
Det klart det funkar, jag har då det på min 460-96. Det är då originalfälgar. Men du kanske har en äldre modell?. Fattar inte bara att ringa till Volvo och fråga ju :wink: :lol:
Så sant så sant... har kollat upp det där nu och insett att 195/65-15 är för stort utan modifieringar.... har en -90a.
Men när jag ringde till Volvo & diverse däckfirmor sa dom att 15" var för stort och inte överhuvudtaget gick att trycka dit, därav inlägget :shock:

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]