Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gula faran
hej

har en 240 med en b23f motor i som en kille innan mig stoppat i. årsmodellen på maskin är 88. efter jag varit på semester i en månad ca, så startar den bra och går som en klocka, nästa dag så vill den inte alls starta och är helt död, har kollat gnista,stargas,lägga plus direkt på spolen men inget händer. den är helt livlös,

kan det vara svänghjulsgivaren? lite hjälp skulle inte skada.
av Rådlös
Svänghjulsgivaren, eller Nollägesgivaren, eller Övre dödpunktsgivaren alla namn syftar på samma sak, (det finns säkert flera namn?) är ett hett tips.
Kabeln från givaren har en skarvkontakt. Sitter över bakre delen på motorn. En bakelitkontakt med en låssprint på. Öppna den och mät med en ohmmeter. Det bör vara 200 - 300 ohm (?). Oändligt värde visar avbrott, och lägre värde visar kortslutning. Jag vet inte värdet exakt på en hel spole, men det finns andra som gör det. Om det ändå inte visar nått fel, så tag en assistent till hjälp. Koppla en voltmeter till kabeln. En av er får hålla koll på instrumentet. Den andre kör några mororvarv på startmotorn. Jag vet fall där givaren har lossnat från sitt läge. Den lär vara limmad med epoxylim (?). Du skall hursomhelst få pulser på voltmätaren varje varv om det är riktigt.
Det kan också vara ren glappkontakt i skarvkontakten. Om den är fylld med någon kletig gegga, så är det vaselin, och skall vara så mot skydd för vatten.
av Gula faran
okok tack jag har presis gjort det, och svänghjulsgivaren är det inge fel på. nu har jag även kollat soppa pumpen den startar inte när jag vrider på tändningen men den har 9 volt? räcker de? :???: är det så att soppa pumpen och tändningen har nått gemensamt relä nånstans eller så? för det känns som om det är nått sammansatt fel. för det kommer varken soppa eller tändning. tackar för hjälpen
av Rådlös
Pumpen har ett eget relä, men också en hängsäkring som brukar ärga i svåra fall.
Har du en tidig eller sen -88? Om du har en sen, (LH 2.4) så har du förmodligen ett diagnosuttag? Där kan du läsa av felkoder. Eftersom felet tycks ligga inom motorstyrningsområdet så bör du få en felkod.
Diagnosuttaget sitter ungefär uppe vid vänster fjäderben i motorrummet. En svart plastdosa med ett lock och en sladdstump att jorda med, ungefär stor som en tändsticksask. Jorda inte förrän du har läst av felkoden! I dosan sitter tre lysdioder som blinkar en sifferkod.
Om du har ett fel någonstans, så brukar det vara så med flera funktioner att om motorstyrdatorn inte får alla klartecken från dom olika sensorerna, så ger den varken tändgnista eller spänning till bränslepumpen.
av Rådlös
Ett tillägg som jag glömde: Vissa funktioner kopplas bort om batterispänningen är för låg. Bland annat startmotorn. Detta för att man inte skall kunna dra ur batteriet för mycket.
Jag vet inte om det också gäller bränslepumpen, men teoretiskt kan det ju vara så? Gränsläget bör ligga någonstans vid 10 volt. Redan där börjar batteriet ta skada av urladdning.
av Gula faran
hmm dosan jag har har bara en lysdiod. men hur ska jag felsöka där då? har aldrig gjort det förr. sen undrar jag om det itne kan vara så att det är fel på tändmodulen?? för allt annat har jag kollat... tackar för svaren
av Gula faran
du ditt tilläg där kan nog vara sant.. för jag har hållt på med stereo saker o sånt hela tiden och har inte haft motorn igång på länge. det va efter jag kopplat in stereo osv som den slutade att fungera. jag har ett extra batteri ska jag kanske prova koppla in det???
av Gula faran
kolllade batteriet detr hadde spänning så det räkte.... 12 volt
av Rådlös
Själva tändmodulens elektronik sitter i en dosa framme på höger sida, i närheten av spolarbehållaren. En plåtburk, stor som en pocketbok, ungefär. Detta är ju komplicerad elektronik, så det är nog inget för "oss vanliga amatörer". Och själva styrdatorn sitter inne i kupén över fötterna på passargerarplatsen. Men detta skall vi hoppas att du inte behöver röra.
Men en lossnad kabel eller liknande kan ju även vi upptäcka och sätta på plats. (Om man ser ett ledigt stift i närheten).
Jag hade lite fel om diagnosuttaget. :oops: Du har rätt, det är bara en diod.
Så här går en felsökning till: Öppna locket på uttaget. Sätt kabelstumpen i stift 2. Slå på tändningen. Tryck på knappen en gång, i minst en sekund, men högst tre. Anteckna felkoden. Inga registrerade fel ger 1-1-1. Du kan göra om sökningen två gånger till.
Radera minnet genom att trycka in knappen mer än fem sekunder. Släpp knappen, då skall dioden tändas efter tre sekunder. Tryck in knappen igen i mer än fem sekunder. Släpp knappen och dioden slocknar.
Felkoderna är en lång tabell, som brukar finnas på nätet. Men några här på forumet kan dom näst intill, med "förbundna ögon och händerna på ryggen".
gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]