Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle behöva lite tips om den billigaste trafikförsäkringen för att försäkra min 240. Har Folksam nu och det går på 6400 (!) kr per år. Någon som vet billigare?

Har för mig att det finns något eller några bolag som har att ingen under 24 får köra bilen förutom mig själv. På det viset blev det billigare har jag hört, men jag vet inte vilka försäkringsbolag som har så. Någon som vet?

Tacksam för svar för det känns som ett stort hål i plånboken så som jag har nu.
Användarvisningsbild
av tracker
aktsam har att du måste vara 24 för att få teckna försäkring och att ingen under 24 får köra bilen
av anp
Insplanet fixar INTE den billigaste försäkringen, ifall någon föreslår det alternativet.

Det enda sättet att få billigaste försäkringen, är att själv ringa runt till varje bolag och fråg. Eller använda ev, nättjänst.
Medlemsskap i OK, metall, nykterhetsförening mm, kan ge lägre premie samt ev, återbäring.
Vid fler försäkringar i samma bolag kan det också ges rabatt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade en försäkring förut med åldersgräns fast jag själv inte hade åldern inne. Hur funkar det då om det händer något??? Jag står ju som ägare till bilen och är inte 24. Detta måste ju varit en miss från deras sida eller kan man göra så????
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej jag har precis fyllt 19. Den billigaste försäkringen för mig när jag tecknade var helt klart Trygg-Hansa. Då kostade den lite över 3000:- . Men nu har ju den nya regeringen varit så snälla att de kräver in en extra skatt på 32 % på trafikförsäkringen, så omräknat med skatten ovanpå blir det ca 4000:- Nu är det ju också så att om du håller dig skadefri eller i alla fall inte blandar in försäkringsbolaget vid en ev olycka så får du billigare försäkringspremie.
Jag fick min totalt andra räkning idag och då hade försäkringen sjunkit med ca 600:- visserligen åt den nya skatten upp allt och lite till men ändå.

Ett tips: om du har pengarna så välj att betala helårsvis annars brukar det läggas på några procent.

Min försäkring baseras på:

Trafikförsäkring
Volvo 244 106 hk
Årsmodell 1983
Max 500 mil per år
Ljungby kommun

Det brukar gå ganska snabbt att få en prisuppgift på respektive försäkringsbolags hemsida.

/ Tomas
av Addict
Finns INGEN genväg till att ta telefonen och ringa runt!
Det är högst individuellt hur de prissätter så vi kan inte kolla priser åt dig...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det skiljer väldigt olika mellan varje försäkringsbolag. När jag kollade skiljde det över 6000 kr mellan dyraste och billigaste.

Men jo en liten genväg, internet det går snabbare än att sitta och vänta i telefonkö.
av Nordda
Okey. Ingen som har haft så att endast du själv får köra fordonet (trots att du är under 24) och endast äldre än 24?

Har trafikförsäkring på Folksam nu. Årspremien ligger på ca 6400 per år. Fast dom drar autogiro på 400-500 i månaden istället för att betala hela summan vid nyårsskiftet.

Max 1000 mils körning per år.
Användarvisningsbild
av camaro69
Testa Volvia.

Ta vilket bolag som helst utom Länsförsäkringar. Råkade ut för en besiktningsman :evil: som ljög och lurades i samband med skadereglering.

Trots kontakter högre upp i organisationen, så gjorde man inget åt saken, annat än att avdelningen där vederbörande arbetade skulle omorganiseras.

Har flyttat mina försäkringar från LF. Fy faan. :evil:
av anp
Appropå camaros varning för LF ( som jag också avråder från p.g.a deras ointresserade sätt att reglera skadeärenden )
Så vill jag absolut varna för Trygg hansas direkt lögnaktiga sätt att locka till sig kunder genom att uppge en muntligt, mycket låg premie. För att sedan debitera en mycket HÖG premie.

Talar ni med dem, be att få det skriftligt samt namn på den ni talade med och tidpunkt för samtalet.
Att reda ut det i efterhand är näst intill omöjligt.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]