Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Efter ett ihärdigt skruvande varje helg under sommarn rullade jag in våran 440 -94 B20f på bilprovningen. ...Den gick igenom utan anmärkningar för första gången sedan 7 år. Då kan man torka svetten på pannan och luta sig tillbaka någhra dagar innan man börjar renovera den igen 8) .
Användarvisningsbild
av SE6M
Grattis !

/Mats
av buz.zuppe
där var du ju igen:P

såg dig igår i oskarshamn. snackade några ord med dig. grattis!
av StigH
Då får man väl gratulera..
Min 460 har stått sen okt 2006 med ett antal 2or.
Bl a 10% diff i bromsverkan på handbroms? En 2:a?
Men en dämpare bak som det mesta av plåten (och även all funktion) var borta på ansågs som OK?
Dämparen ska jag ha inramad på väggen i garaget som en 3D-tavla med texten: "Approved by SBP"!
Nu med ny framfjäder de flesta bromsrören/slangar utbytta, (inkl längsgående, alla i Cu) nya skivor, dämpare, belägg bak vore det väl f-n om det inte skulle gå bra.

Förresten,nån som vet om det är krav från SBP att det ska finnas fungerande bromssköld??
Håller på och byter en totalt upprostad sån bak, en hel del jobb.
Edit: Blev en beg sköld. Ska det sitta en där så ska det göra det IRL.
Ny kostar fö 550:- hos Volvo :shock:
Några tior billigare som "alternativdel"
Senast redigerad av 2 StigH, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Mr B
Angående bromssköld, jag har besiktigat min 480 några år nu utan någon bromsköld alls bak, ingen som har sagt nåt än iaf. Nu senast för en månad sen gick den igenom SBP utan problem...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med trumbromsar får skölden inte vara rostig. Bromscylinder och ankarbult sitter i skölden så den tar upp bromskrafterna. Med skivor brukar det inte vara några problem om den rostar bort.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Även om man inte behöver ha någon bromssköld för att bilen skall gå igenom på besigtningen skulle jag nog ändå satt dit en.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]