Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazen
Behöver hjälp med att klura ut vad som är problemet med min 245 -89 230F, den har funkat i ur och skur i snart två år, men idag sket det sig totalt lagom dagen innan man skall åter till jobbet efter semstern.

Symtom: Bilen startarde fin, fint när jag åkte å handlade, men när jag skulle starta den å åka hem så var den hel död. Stod å tuggade på starten bara.
Har haft problem tidigare med klapp kontakt i säkringshållaren för bränsepumpen, men det verkar inte vara problemet (bytt till ny säkring bla)

Har kollat att det finns gnista, men jag får inte fram ngn soppa. Dock har hon hoppat igång en gång efteråt, men igen så är det tvär dött.

Kollat felkoder och får inga utslag på stift två och 1-1-1 på stift 6.

Alla idéer är välkomna.
Användarvisningsbild
av lilleman
pumpreläet skulle jag tro men det är så längesen jag hade en 240 så jag minns inte riktigt var det sitter hoppas att någon annan vet. min 740 gillade inte att stå i 3-veckor förra året den hade liknande symtom och det var pumpreläet mvh/roger
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla även pumpen som är i tanken att den funkar, gör den inte det
och det är lite bensin (under halv tank) så får man konstiga fel oxså.

Testa med att ha någon utanför som lyssnar när du mal på starten
dels under så att den pumpen går och dels öppna bensinlocket,
då ska det brumma i tankröret.
av Mazen
Tack för svaren
Jag är åxå inne på pumprelät för jag var ute nu i kväll och då startade skönheten direkt för att sedan inte vilja starta igen. Om det är pumpen som e paj borde det inte vara helt dött? För det skumma jag tycker är att hon idag startar ibland för att sedan inte vilja alls (när detta har hänt tidigare för en 3-4 mån sedan hjälpte med att "klämma" åt säkringen under huven och sedan dess har det inte varit ngra problems förrän idag)

Var sitter relät??? Ska jag köpa orginal eller pirat (ex från Mekonomen)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Relät bör sitta bakom panelen mot höger A-stolpe. Inget ovanligt att det lossar i löddningarna, brukar gå bra att dela på dom och studera med lupp eller liknande för att se om det finns kallöddningar nånstans. Sen är det bara att bränna dit det som är löst.
av Mazen
Tack Hilmer
Hur ser relät ut? Vet att det sitter en hel del kablar och en stor box vid fötterna på passagerar sidan.
Har du en ritning/skiss på dess placering? (vill vara säker på att jag river bort rätt pryttel)
av Mazen
Har läst mig vidare och förstår att det är ett vitt relä under handskfacket, skall prova med att byta det å hoppas att det är lösningen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Relät brukar sitta i närheten av boxen, rektangulär anslutning med 6 stift på en liten (vit!??) dosa (relät).
av Mazen
Relät verkar vara Ok, förutom en ergad kontakt som nu är rengjord.
Felet som jag har hittat är att det verkar vara lite klapp i kontakten till relät för nu startar skönheten utan problem förutsatt att relät får hänga fritt ( när jag sätter tebaka det i sin hållare är det samma visa som tidigare )

Ska ändå köpa ett nytt relä utifall att det händer igen.

Tack för dom snabba svaren
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]